Goede vooruitzichten voor Groei colamarkt zet onverminderd voort a .wmm s? Wïncttt i *°topletz steiwtoP De colamarkt behoort nog steeds tot de weinige segmenten in de frisdran- kenmarkt waarin nog sprake is van een gezonde groei. Vijf jaar geleden werd er nog maar één glas cola op elke zeven glazen fris gedronken. Nu heeft cola al een derde van de frisdrankenmarkt! Daarmee is cola de schijnbaar onaantastbare sinas al voorbij gestreefd. Maar alles wijst er bovendien op, dat die groei nog doorzet. Zonder overdrijving kan er dus van een spectaculaire opmars van het co lasegment worden gesproken. kjjkopdeachterzvfie. vandefles. ^ademetcola-extp;c Wat een goede consumenten promotie voor Pepsi kan doen... Pepsi, de snelst groeiende cola T De basis voor Pepsi's succes t - Ook de Pepsi fles staat geheel in het teken van de nieuwe Pepsi promotie voor 1978. 16 190J 178 165| 161A /I ^^^158 142 123^ M19 100 1973 1974 1975 1976 1977 Totaal cola Pepsi-Cola Van het totale colavolume nemen Coke en Pepsi samen ruim 70 procent voor hun rekening. Het totale Pepsi volume bedraagt ongeveer de helft van dat van Coke en in de sector thuisverbruik is de verhouding Pepsi:Coke circa 1:3. Pepsi is daarmee een goede en opkomende tweede in het colasegment. In 1977 lanceerde Pepsi het Pepsi Woordenspel. De consument moest uit de letters die voorkomen in „likkebaar dend", „lekkerlessend" en „kloekklin- kend" zoveel mogelijk woorden maken. Bepaald geen gemakkelijke opgave! En toch deden er zo'n 40.000 consumenten aan mee. Maar veel belangrijker was het feit, dat de Pepsi-omzet in de sector thuisver bruik in de periode juni-september 1977 met 16 procent toenam ten opzichte van dezelfde periode in het jaar daarvoor. En dat, terwijl er „thuis" in de genoemde periode 7 procent minder cola werd ge dronken dan in '76. DE ONTWIKKELING VAN DE DIVERSE SMAKEN IN DE TOTALE FRISDRANKENMARKT 1973 1974 1975 1976 1977 Pepsi heeft zich in de afgelopen jaren tot het snelstgroeiende colamerk ontwik keld. Dat blijkt wel uit de grafiek hier onder. Omzetontwikkeling totale colamarkt vergele ken met de Pepsi omzet 1973-1977 (index 1973 100). 52 49 44 39 22 21 20 19 26 24 19 4 5 4 5 4 2 35 23 30 (BASIS: CONSUMPTIE 100) VRUCHTEN LIMONADE LEMON LIME COLA TONIC SODAWATER OVERIGE GAZEUSES MINERAALWATER Smaakverdeling frisdranken 1973-1977. Pepsi's groei is niet te danken aan ko lossale kortingen. Want Pepsi doet niet mee aan de prijzenslag. Daar is namelijk niemand bij gebaat: Vrumona niet, maar de handel evenmin. Pepsi behoort immers, samen met Coke, tot de twee enige A-merken in het cola segment. Dat vereist een intensieve re clame-ondersteuning onder meer op de televisie en in de bioscoop aange vuld met pakkende promoties. De consument wil graag wat meer beta len voor zo'n kwalitatief goed en ver trouwd A-merk. Dat bewijst de over heersende positie van Pepsi en Coke. De handel profiteert daarvan mee door ge zonde marges bij hoge omzetten. Met paginagrote advertenties in al deze bla den zal het Pepsi Namenspel bij miljoenen Pepsi-drinkers worden aangekondigd.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1978 | | pagina 52