DE KUNST VAN EEN TELEVISIECOMMERCIAL Garvey: Als u echt van film houdt In het hierna volgende artikel wordt beschreven hoe het maken van de televisiecommercial voor Garvey sherry tot stand kwam. Over de achtergrond van deze commercial het volgende: In volgorde van groot te staat Garvey derde op de wereld ranglijst van sherryproducenten. De naam Garvey had internationaal reeds een bekende klank, behalve in Nederland totdat Heineken deze merksherry begin 1977 in ons land introduceerde. De firma Garvey is in 1780 door Wil liam Garvey opgezet. Dat betekent dat dit sherryhuis al bijna tweehon derd jaar oud is. Sehor William Gar vey legde van het begin af strenge kwaliteitsnormen aan. Voor zijn in spanning ter verbetering van de kwaliteit van sherry heeft hij hoge onderscheidingen gekregen, onder meer van koning Carlos III en de condessa de Jerez. Deze belangrijke gebeurtenissen zijn, zoals in die tijd gebruikelijk, vastgelegd op schilde rijen. De spot speelt zich dan ook af in een museum, waar deze authen tieke schilderijen hangen. In de commercial komt een schilderij voor, waarop het hoofd van sehor Garvey ontbreekt. Het spreekt van zelf dat wij geen tweehonderd jaar oude schilderijen kapot snijden. Hiervoor is een kopie van het echte schilderij gebruikt. Wat wij willen zeggen met deze commercial is, dat in 1780 sehor William Garvey de kwaliteitsstandaard bepaalde, die tot op de dag van vandaag zo kenmer kend is voor de Garvey sherries. U heeft er geen idee van wat er allemaal moet gebeuren voordat een reclame filmpje van 30 seconden gerealiseerd is! Wij eerst ook niet, maar omdat we hoorden dat het allemaal buitengewoon boeiend is, besloten we op 21 januari jl. een kijkje te nemen in het Slot Zeist, waar de opnamen plaatsvonden van een televisiespot voor onze Garvey sherry. De voorbereidingen zijn nog in volle gang. Bedrijvigheid Als we 's morgens de zaal van het Slot Zeist binnenkomen, is het er al een drukte van belang. Mensen lopen af en aan om de laatste hand te leggen aan de voorbereidingen. In korte tijd wordt een Frans Weisz (rechts) geeft vóór de opnamen nog wat aanwijzingen, links kunstkenner" Joop Scheltens. De Garvey-zaal. kale zaal aangekleed als museumzaal, compleet met schilderijen; de schilde rijen uit de tijd van sehor Garvey. Ook in het restaurant gonst het van be drijvigheid. In een hoek is grimeur Iduna Beenken bezig de figuranten te schmin ken. Na afloop zitten ze er een beetje onwennig bij: het valt ook niet mee om met een laag pancake op je gezicht jezelf te blijven. Een enorme pot koffie moet het moreel op peil houden. Het verhaal Het verhaal komt hierop neer: Een groepje toeristen bezoekt een museum, onder leiding van een suppoost. De suppoost wordt pas enthousiast als hij de bezoekers de Garvey-zaal kan laten zien. Hier hangt een aantal authentieke schilderijen, waarop sehor Garvey afge beeld staat op de momenten dat hij van diverse belangrijke figuren uit zijn tijd bijzondere waardering krijgt voor zijn sherry van hoge kwaliteit. Vooral een kunstkenner in het groepje toeristen is hevig geïnteresseerd en be kijkt de schilderijen dan ook zeer nauw keurig door een vergrootglas van onge wone afmetingen. Plotsklaps blijft hij wat ongelovig voor een schilderij staan en roept verbaasd uit: ,,lk zie helemaal niksEn een beetje gelijk heeft hij wel, want op de plaats waar eens het hoofd van sehor Garvey gezeten moet hebben zit nu een zwart gat. De sup poost verklaart: ,,0, u bedoelt het ge zicht... Dat hebben we van het schilderij gehaald en op de fles geplakt!" „Aha," begrijpt onze kunstkenner, waarna de fles Garvey sherry in volle glorie op de beeldbuis zal verschijnen. 10

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1978 | | pagina 46