Wat u moet weten van pilsener
in eenmalige verpakking
aMSTEL
Nu de zomer weer voor de deur staat, is het nuttig om extra aandacht te besteden aan
het pilsassortiment, en dan met name aan het pilsener in de eenmalige verpakkingen.
Zowel de eenmalige fles (mono) als de blikverpakking hebben een sterk seizoenpa
troon.
De totale pilsomzet is in de zomermaanden altijd hoger dan in de wintermaanden; het
sterkst seizoengevoelig zijn mono en blik. Bovendien blijkt uit recente onderzoeken
dat het segment eenmalige verpakking een sterkere groei dan de totale pilsomzet
vertoont.
In de zomer van 1977 is de gestage groei van de blikmarkt enigszins vertraagd. De
groei van de omzet van mono is echter zo groot, dat de totale omzet van het blik- en
monosegment fors gestegen is.
De eenmalige verpakking binnen het totale pilsassortiment in de levensmiddelen
markt ziet er als volgt uit:
zomer 1976
zomer 1977
Blik Mono Totaal
eenmalig
Blik Mono Totaal
eenmalig
Bezien per winkeltype, blijkt dat de eenmalige verpakking met name in grootwinkel
bedrijven/Coöp en bij discounters een groot omzetaandeel verworven heeft. (Zie
tabel)
6.4
6,0
Per winkeltype:
Het omzetaandeel van
bier in eenmalige
verpakking binnen het
totale pilsassortiment
3.7
Totaal
Levensmiddelen
GWB/
Coop
2,6
Zelfst.
Groot
2,6
Zelfst.
Midden
Discount
Gebleken is bovendien dat deze winkeltypen, met een traditioneel beperkt assorti
ment, het grootste eenmalige assortiment hebben (zie onderstaande tabel):
Coöp
Gemeten aantal
monomerken
per winkeltype
Gemeten aantal blikmerken
per winkeltype
1,4
1,5
Tot.
Levensm.
GWB/
Coop
Zelfst9
Groot
Zelfst.
Midden
Disc.
Hieruit blijkt dat het belangrijk is zowel blik als mono in het assortiment op te nemen.
Bovendien, de cijfers bij GWB/Coöp en bij discounters tonen aan, dat in vele geval
len, met meer dan één merk binnen elk assortimentsonderdeel succesvol geope
reerd wordt.
Het is bekend dat de consument de diverse biermerken verdeelt in kwaliteitsmerken
en goedkope merken. De bierkopers en -drinkers hebben een duidelijke voorkeur
voor de kwaliteitsmerken (circa 71 procent van de totale markt).
De hoogste merkbekendheid wordt gescoord door Heineken (94 procent), Amstel
(80 procent), Grolsch (65 procent), Skol (42 procent) en Stella (22 procent).
Ook kwalitatief worden deze merken in deze volgorde gewaardeerd. Voor de een-
malige-verpakkingsmarkt zijn het de kwaliteitsmerken die door de duidelijke consu
mentenvoorkeur een goede omloopsnelheid garanderen em mede daardoor een
goede winstmarge bieden
Conclusie:
Gedurende de zomerperioden zal er
een grote vraag zijn naar het pils in de
eenmalige verpakking.
Het eenmalig assortiment dient te be
staan uit zowel mono als blik. De mo
no-omzetten gaan niet ten koste van
de blik-omzetten.
De GWB/Coöp organisaties en de
discounters tonen aan dat er moge
lijkheden voor meer dan één merk
binnen deze twee assortimentson
derdelen zijn
De kwaliteitsmerken dienen in ieder
geval aanwezig te zijn.
Daarnaast brengt de eenmalige verpak
king een aantal voordelen:
Geen retourflessen, dus minder
handling-kosten
Geen inname en retouropslag, dus
ruimtebesparing
Goede displaymogelijkheden
Met de zomer voor de boeg goede
omzetkansen
Voor de klant geldt:
Geen gesjouw met lege flessen of
kratten
Geen statiegeld
Kleine compacte verpakking die zui
nig gebruik maakt van de koelkast
ruimte
Handig mee te nemen naar camping,
enzovoort.
3