Wat u moet weten van pilsener in eenmalige verpakking aMSTEL Nu de zomer weer voor de deur staat, is het nuttig om extra aandacht te besteden aan het pilsassortiment, en dan met name aan het pilsener in de eenmalige verpakkingen. Zowel de eenmalige fles (mono) als de blikverpakking hebben een sterk seizoenpa troon. De totale pilsomzet is in de zomermaanden altijd hoger dan in de wintermaanden; het sterkst seizoengevoelig zijn mono en blik. Bovendien blijkt uit recente onderzoeken dat het segment eenmalige verpakking een sterkere groei dan de totale pilsomzet vertoont. In de zomer van 1977 is de gestage groei van de blikmarkt enigszins vertraagd. De groei van de omzet van mono is echter zo groot, dat de totale omzet van het blik- en monosegment fors gestegen is. De eenmalige verpakking binnen het totale pilsassortiment in de levensmiddelen markt ziet er als volgt uit: zomer 1976 zomer 1977 Blik Mono Totaal eenmalig Blik Mono Totaal eenmalig Bezien per winkeltype, blijkt dat de eenmalige verpakking met name in grootwinkel bedrijven/Coöp en bij discounters een groot omzetaandeel verworven heeft. (Zie tabel) 6.4 6,0 Per winkeltype: Het omzetaandeel van bier in eenmalige verpakking binnen het totale pilsassortiment 3.7 Totaal Levensmiddelen GWB/ Coop 2,6 Zelfst. Groot 2,6 Zelfst. Midden Discount Gebleken is bovendien dat deze winkeltypen, met een traditioneel beperkt assorti ment, het grootste eenmalige assortiment hebben (zie onderstaande tabel): Coöp Gemeten aantal monomerken per winkeltype Gemeten aantal blikmerken per winkeltype 1,4 1,5 Tot. Levensm. GWB/ Coop Zelfst9 Groot Zelfst. Midden Disc. Hieruit blijkt dat het belangrijk is zowel blik als mono in het assortiment op te nemen. Bovendien, de cijfers bij GWB/Coöp en bij discounters tonen aan, dat in vele geval len, met meer dan één merk binnen elk assortimentsonderdeel succesvol geope reerd wordt. Het is bekend dat de consument de diverse biermerken verdeelt in kwaliteitsmerken en goedkope merken. De bierkopers en -drinkers hebben een duidelijke voorkeur voor de kwaliteitsmerken (circa 71 procent van de totale markt). De hoogste merkbekendheid wordt gescoord door Heineken (94 procent), Amstel (80 procent), Grolsch (65 procent), Skol (42 procent) en Stella (22 procent). Ook kwalitatief worden deze merken in deze volgorde gewaardeerd. Voor de een- malige-verpakkingsmarkt zijn het de kwaliteitsmerken die door de duidelijke consu mentenvoorkeur een goede omloopsnelheid garanderen em mede daardoor een goede winstmarge bieden Conclusie: Gedurende de zomerperioden zal er een grote vraag zijn naar het pils in de eenmalige verpakking. Het eenmalig assortiment dient te be staan uit zowel mono als blik. De mo no-omzetten gaan niet ten koste van de blik-omzetten. De GWB/Coöp organisaties en de discounters tonen aan dat er moge lijkheden voor meer dan één merk binnen deze twee assortimentson derdelen zijn De kwaliteitsmerken dienen in ieder geval aanwezig te zijn. Daarnaast brengt de eenmalige verpak king een aantal voordelen: Geen retourflessen, dus minder handling-kosten Geen inname en retouropslag, dus ruimtebesparing Goede displaymogelijkheden Met de zomer voor de boeg goede omzetkansen Voor de klant geldt: Geen gesjouw met lege flessen of kratten Geen statiegeld Kleine compacte verpakking die zui nig gebruik maakt van de koelkast ruimte Handig mee te nemen naar camping, enzovoort. 3

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1978 | | pagina 3