ds explosieve groei in devruchtensappenmarkt we impulsen voor B3 in interessant groeisegment Alle B3-smaken nu in 650cc verpakking r— Attractief aanbod voor de winkelier Smaaksegmenten in desappenmarkt APPELSAP OVERIG SAP VRUCHTENDRANKEN De toekomst... Bij afname van zes trays B3, verdeeld over drie smaken naar keuze, ontvangt de detaillist een fraai uitgevoerd ge schenkpakket met daarin het B3 Vruch tenkookboek vol gezonde en lekkere fruitrecepten, van de hand van de be kende culinaire schrijfster Wina Born. In het pakket zit tevens een „fruitig" gede coreerd B3-schort. Dit verschijnsel is kenmerkend voor een markt die tot wasdom komt. En iedereen is daarbij gebaat. Want de producenten en importeurs hebben er belang bij zich een relatief stabiele plaats in de markt te verwerven, zonder dat „derden" het beeld voortdurend met stunts verstoren; de handel wil op reële grondslagen zijn sappenassortiment kunnen samenstel len; en de consument koopt toch bij voorkeur een vertrouwd produkt, dat hij dan ook liefst steeds weer bij „zijn" win kelier terugvindt. Vrumona meent, dat al die ontwikkelin gen op den duur in het voordeel van B3 zullen werken. Want B3 is een sterk en vertrouwd merk met een hoge bekendheid. De kwaliteit van B3 vruchtensappen is vlekkeloos. Het produkt wordt bovendien goed on dersteund door middel van reclame en promoties. En nu het gehele B3-assortiment in 650 cc verpakking verkrijgbaar is, waardoor het voor de consument bereikbaarder wordt, kan dat de positie van het merk alleen maarten goede komen. 1970 1971 1972 1973 1974 1975 1976 1977 Bij het S3 Vruchtenkookboek komt dit fruitig gedecoreerde schort. Het gehele B3-assortiment is nu verkrijgbaar in de 650 cc verpakking. B3 heeft zich vooral ontwikkeld als een sap voor wat meer bijzondere gelegen heden. Voor tal van consumenten betekent dit, dat de literverpakking eigenlijk wat te groot is. Daarom is na uitvoerig onderzoek besloten het gehele assortiment voort aan te brengen in de (overigens al be kende) 650 cc fles. De voordelen: 0 deze verpakking past beter in het voor B3 specifieke consumptiepa troon; 0 B3 wordt qua prijs per fles meer be reikbaar voor de consument men neemt voortaan wat makkelijker ook zo'n kwaliteitssap mee; 0 B3 vraagt voortaan minder schap ruimte per fles, waardoor op hetzelf de oppervlak meer smaken kunnen staan; 0 B3 wordt ook voor de winkelier wat gemakkelijker te hanteren, de tray wordt immers lichter. De voordelen van de fraaie eenmalige verpakking, waarin de kwaliteit van B3 optimaal tot haar recht komt, blijven echter bestaan. Voor de handel komt daar nu nog een voordeel bij. Want voor alle B3-smaken geldt voortaan dezelfde prijs, met uitzondering van druivensap. Kortom: B3 wordt gemakkelijker te ver kopen, en dat is goed nieuws. Overigens zal de literfles niet geheel uit het assortiment verdwijnen. Jus d'oran- ge, appelsap en tomatensap blijven ook nog verkrijgbaar in het oude verpak kingsformaat. Smaakontwikkeling in de sappen- en drankenmarkt 1970-1977. 30 15 5 _100% Uit bovenstaande grafiek blijkt, dat jus d'orange veruit de grootste smaak in het sappensegment is geworden, op enige afstand gevolgd door appelsap De overige smaken, onder meer toma tensap, grapefruitsap en druivensap, lij ken zich nu te stabiliseren op een geza menlijk aandeel van ongeveer vijftien procent. Uit de grafiek blijkt tevens, dat de groei van de vruchtendranken ver achterblijft bij die van pure sappen. Voorlopig lijkt de opmars van vruchten sappen onstuitbaar. Van groeipercentages in de orde van 30 tot 50 procent zal naar verwachting voorlopig niemand meer opkijken. Alleen drastische prijsontwikkelingen in de grondstoffenmarkt kunnen dat beeld nog verstoren. Maar er begint zich nog een trend af te tekenen Want de handel wordt steeds selectiever met betrekking tot de keuze van zijn sappenassortiment. Ook in de sappenmarkt begint merken- voorkeur zich steeds duidelijker af te te kenen. Weliswaar wordt die nog geregeld door broken door stuntaanbiedingen, maar de eerste tekenen van een zekere stabi lisatie zijn voelbaar. Voor de detaillist is dit B3 Vruchtenkookboek van Wina Born. SINAASAPPELSAP 21

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1978 | | pagina 21