De haven is hun domein
Duty free verkoop het werk van een
team specialisten^^^^^^—^—
Een weg vol hindernissen
Werkwijze
Op diverse plaatsen in de wereld wordt
de consument in staat gesteld belas
tingvrij artikelen te kopen. Dranken ma
ken hiervan een belangrijk deel uit.
Heineken, als producent en leverancier
van een breed drankenassortiment, is
eveneens actief in de diverse sectoren
waar belastingvrije verkopen plaatsvin
den: scheepvaart, marine, luchtvaart,
taxfreeshops en ambassades. Deze ac
tiviteit wordt uitgevoerd door de Duty
Free Afdeling die deel uitmaakt van de
Exportgroep. De doelstelling van de Du
ty Free Afdeling is ervoor te zorgen dat
Fleinekenprodukten in alle duty free
markten van de wereld voor de klant te
koop zijn. Aan de opbouw van een
wereldomvattend netwerk in deze zeer
gespecialiseerde handel wordt hard ge
werkt. Duty Free manager A. T. G. R.
Muyres heeft de leiding over deze activi
teiten.
Een belangrijk aandeel in de duty free
activiteiten in de scheepvaart heeft het
team dat zorgdraagt voor de ver
koopbevordering in de Nederlandse en
Belgische havens. Uiteraard is Rotter
dam, als 's werelds grootste haven, het
centrum van deze operatie en het is dan
ook in deze stad dat het team, onder lei
ding van sales manager J. de Man, zijn
basis heeft.
Het team bestaat uit de vertegenwoordi
gers H. Flier, P. Molmans, P.
Waagmeester en B Lamboo. De laatste
heeft Den Helder als standplaats en on
derhoudt de contacten met marine
schepen en -inrichtingen. In dit artikel
worden de activiteiten in Rotterdam be
schreven.
Deze worden hoofdzakelijk gebruikt in
die zin dat de inspanningen van het team
indirect tot bestellingen leiden. De
voornaamste taak van de groep is ver
koopbevordering. Hun doel is te be
werkstelligen dat de betrokkenen de na
men van de Heinekenprodukten en de
identiteit van Heineken als bedrijf goed
kennen; die betrokkenen zijn dan de in
koopfunctionarissen van rederijen, die
bestellingen plaatsen bij de scheeps-
leveranciers in de wereldhaven, die op
hun beurt weer op de normale wijze or
ders plaatsen bij de Export-Transport
Afdeling van Heineken.
komt. Deze indruk wordt dan nog ver
sterkt door middel van monsters van
Heineken concernprodukten en door
Heineken brochures. Er wordt geope
reerd vanuit de Rotterdamse vestiging
van onze Duty Free Afdeling in het
Hulstkamp gebouw aan de Maaskade.
Een belangrijk hulpmiddel voor dit kan
toor is een zogenoemde scheepstelex.
Deze telex meldt 24 uur per dag alle
Schepen die Hoek van Holland passeren
en verstrekt uitgebreide gegevens over
elk schip: de naam, de nationaliteit, hoe
laat het verwacht wordt, waar het van
daan komt en waar het heen gaat, of het
een tanker, een vrachtschip of een pas
sagiersschip is, en de naam van de Ne
derlandse agent. Deze gegevens ver
schaffen de doelwitten".
Het duty free team bepaalt zelf welke
daarvan worden uitgekozen; ze baseren
hun keuze op een veelheid van factoren,
zoals de nationaliteit van het schip, wie
de eigenaar ervan is en welke havens het
aan zal doen. Er zijn schepen waar een
extra inspanning voor nodig is, andere
die al goede klanten zijn en wéér andere
die een stuk braakliggend commercieel
terrein vormen. Het richtsnoer is dat het
team de vraag moet stimuleren, zowel in
Nederlandse havens als in havens hier
ver vandaan. Daarom is de inkoper aan
boord iemand met grote potentiële in
vloed.
Het toepassen van kleur op deze en de
volgende twee pagina 's was mogelijk door
gebruik te maken van bestaand materiaal
uit ons concernblad Heineken Contact
De vertegenwoordiger neemt per dag
acht tot tien schepen voor zijn rekening.
En daar zijn fitheid en conditie voor no
dig. Vooral in Rotterdam, waar het niet
altijd mogelijk is over de kaden tot vlakbij
In Den Helder onderhoudt de heer Lamboo de
contacten met de marine.
In het kantoor aan de Maaskade te Rotterdam. V.l.n.r. de heren Flier, Molmans, Muyres. Waag
meester en De Man.
Het duty free team werkt hard en effi
ciënt. Zijn streven is, dat de Heineken
produkten verkrijgbaar zijn voor alle
schepen, waar ter wereld zij ook aan
leggen.
Te idealistisch? Toch niet. Niet als men
kijkt naar het werk dat het team verzet en
op welke manier dat gebeurt.
Er moet één belangrijke opmerking wor
den gemaakt als het gaat om de termen
„verkoop" en „vertegenwoordiger".
Het team komt per week aan boord van
90 tot 150 schepen die een Nederlandse
haven aandoen, de meeste Rotterdam,
waar per week gemiddeld zo'n 650
schepen binnenlopen. In sommige ge
vallen gaat men voor de eerste keer aan
boord, met het doel de inkoopfunctio
naris te laten weten dat hij zich in het
land bevindt waar Heineken vandaan