i^gün g* g« er sa H:«~HH Hi H: ♦iiiiiiii ii MMIMII III Ml Ml Eddy Merckx (links) in de Heinekentrui. evenals Patrick Sercu; een bijzondere gebeurtenis. Ons bier een succes tijdens Gentse Zesdaagse. Zes daagsen nemen een aparte plaats in de wielerwereld, want zij stralen een hele bij zondere sfeer uit. Zij worden altijd gehouden in een over dekte hal en een kenmerk van dit soort evenementen is de eindeloze rij tussenwed strijden waarbij de meest ver schillende prijzen zijn te win nen. Het middenveld staat vol met publiek, eet- en drinkge- legenheden, cabines voor de renners en vaak ook met de te behalen grote prijzen, waar onder niet zelden de mooiste luxe auto's. Er is muziek en het geroezemoes neemt nooit af. Het is de ideale omgeving voor sport en gezelligheid en voor het krijgen van... dorst. Het is daarom dat Heineken flink op de voorgrond trad tijdens de Zesdaagse van Gent, die in november 1977 werd gehouden in het sport paleis van deze Vlaamse stad. Er reed een Heineken ploeg, evenals een Amstel Gold bier équipe; de leider van het klassement was ge tooid met een Heineken shirt en op een van de zes dagen verscheen de Heineken fan fare uit Den Bosch in vol or naat om het publiek wat af wisseling te bezorgen door een goed stuk muziek weg te geven. Het was een aardig gebaar van onze brouwerij om zich nog eens extra te manifesteren, want eigenlijk hoefden onze merken niet nog eens speciaal naar voren gehaald te worden, want in het Gents Sportpaleis schenkt men sinds kort ex clusief Heineken en Amstel Gold. Daar de verkochte hoeveelheden bier doen den ken aan de omzet van een bierstand bij een legereen heid in het midden van de Sahara, behoefden we niet bang te zijn dat het publiek onze merken niet onder ogen zou krijgen En dan zwijgen we nog maar van onze naam op de baan en elders in het grote gebouw. Dit nam niet Momentopname tijdens een van de vele rondjes. Gedurende de uit zendingen van de Vlaamse televisie kwam onze reclame op de baan talloze malen in beeld mé ij! M| Ml mi Mt SIS •M SU IMIMI IM MMIMIt IM IMMII Ml ••Mill IMMMI SU in Ml SIS III III ui III in Ml in Ml IIS Ml Ml US IMIIII ill US US lai ke be he w< de ric zii rir le< va Hi W w ni re g< 0! at N g< o| a( st U st w rii V\ w di c< w ki ir V\ weg dat men het optreden van onze fanfare zeker op prijs heeft gesteld, want het is altijd weer een indrukwek kend gezicht om onze goeduitziende muzikanten, vele tientallen sterk, te zien optrekken om het muziek- minnend publiek te verove ren. De bok was er natuurlijk ook bij en hij geeft altijd weer een extra accent aan de stoet. De leiderstrui ging tot slot naar de beste renners. Na enkele dagen was het Freddy Maertens, die met onze naam op zijn borst zijn voorsprong moest verdedigen, maar de laatste drie dagen waren het Eddy Merckx met Patrick Sercu, die voorop lagen en ten slotte de overwinning be haalden en zodoende voor het eerst van hun leven een trui aantrokken waarop Hei neken stond. Terugblikkend op deze promotie is er geen twijfel mogelijk over het succes er van. Al organiseert Heineken de Amstel Gold Race en rijden er meer dan een dozijn Amstelrenners elk jaar in ve le, vele wedstrijden in binnen- en buitenland, deze zes daagse bewees dat er ook veel goodwill en publiciteit zijn te halen op de baan. Het was een extra uitstapje in wielerland, dat toevallig sa menviel met het op toeren beginnen te komen van de organisatie door Heineken van de Wereldkampioen schappen Wielrennen in 1979, die in Nederland ge houden zullen worden. „Met Prins Han, de wijsheid in de kan". Deze slogan is het uitgangspunt van carnaval- vierend Zwolle ofte wel Sas sendonk Een feest, dat ook in de Overijsselse hoofdstad een steeds grotere plaats gaat innemen. Zeker niet in de laatste plaats vanwege de grote inspanningen die de plaatselijke carnavalsver enigingen de Eileuvers en de Oelewappers zich dien aangaande hebben getroost. Dit jaar bevond zich de sleutel van de stad tijdens het car- navalsgebeuren bij de stads- prins: Han de Eerste van Sassendonk (foto onder). Ondanks een overladen programma was één van diens eerste daden het afleg gen van een bezoek aan de Heineken brouwerij te 's-Her- togenbosch. Een gezellige gebeurtenis, maar het was toch niet de enige doel stelling. Prins Han de Eerste wilde zijn grote gevolg ook graag kennis laten maken met het brouwproces van de drank, die tijdens het carna val rijkelijk door de vele dor stige kelen vloeit Toch was er na de rondleiding nog vol doende tijd uitgetrokken voor een gezellig samenzijn in de Cambrinuskelder. Bij die ge legenheid werd de chef ont vangsten, de heer Th. J. van Rensch, onderscheiden van wege zijn voortreffelijk gast heerschap. De Zwolse stadsprins, in het dagelijks leven de heer J. G. Teeken, districtverkoopleider bij Heineken, kende uit hoofde van die functie de beide plaatselijke carnavals verenigingen al verscheidene jaren: „Tijdens de vele con tacten die ik in het verleden met deze verenigingen had, heb ik altijd prettige ervarin gen opgedaan, maar toch was ik hooglijk verbaasd, toen men mij vroeg om prins te worden. Een op zichzelf vleiend verzoek, maar ik heb er toch wel even over moeten nadenken. Zij het niet uit ge brek aan enthousiasme. Ja zeggen tegen het carnaval betekent ook, dat je ergens voor gevraagd kan worden, dat is nu wel gebleken". Prins Han de Eerste, geboren en 34

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1978 | | pagina 34