van ƒ70,- per fles, maar wijnen van ƒ16,- per fles heb ik ook in mijn assortiment. Nagenoeg alle merken betrek ik van Reuchlin en daar heb ik prettige erva ringen mee. Maar de andere dranken hebben eveneens mijn aandacht en ook daarin zoek ik het in kwaliteitsprodukten zoals Amstel bier, frisdranken van Vru- mona en gedistilleerd van Hoppe en Bokma. Onlangs heb ik de Garvey sherry gepousseerd, omdat ik daar geheel achter kan staan.'' Bij het samenstellen van de menu's is veel aandacht besteed aan het voe dingssysteem: „Kijk, aardappelen ko men bij mi) op de menukaart niet voor, een mens heeft die voeding namelijk niet nodig; bovendien wordt alles in mijn zaak gegrilleerd Een flink stuk vlees, geserveerd met zes a zeven soorten rauwkostsalades en stokbrood, dat is wat wij de gasten aanbieden en verder is er een ruime keuze in de voorgerechten en het dessert. De visgerechtenkeuze heb ik zeer beperkt gehouden, daarme- Het restaurant. De zeer oude Purmerender kast is hier het pronkstuk zorgen, iets dat ook mijn vrouw in zich heeft. Zoiets had natuurlijk ook in een ziekenhuis kunnen gebeuren, maar voor ons werd het de horeca-richting. Ik heb mij vele jaren verdiept in deze materie en vooral mijn aandacht gericht op de fou ten die in de horeca gemaakt worden. Ik ben tot de conclusie gekomen dat een slechte bediening en de verkoop van niet-kwaliteitsprodukten tot de onder gang van een horecabedrijf leiden Men is dikwijls te angstig om neen te ver kopen en in zo'n geval worden maaltij den geserveerd, die eigenlijk niet meer acceptabel zijn. De gast wil best iets meer betalen, maar dan moet het gebo- dene dat ook rechtvaardigen. In de dienstverleningssfeer ligt dat niet an ders; waar wordt tegenwoordig je jas nog aangepakt? Bovendien kosten een vriendelijk woord en een afscheidsgroet toch geen geld. Het hoort er allemaal bij, want er wordt tegenwoordig wel reclame gemaakt met de slogan; Uit goed voor U, maar geef de mensen dan ook het ge voel dat zij uit zijn en daar ontbreekt het nog wel eens aan. Ik handel in mijn be drijf zoals ik denk dat het hoort, er daar- Kijkje in de keuken Stokbrood vervangt de aardappel op het menu. bij van uitgaande dat een horeca-bedrijf geen eetfabriek moet zijn De klant is bij mij nog steeds koning en alleen als zij zich niet weten te gedragen, dan mani festeer ik mij als de keizer. Het adviseren van de gasten bij de menu- en wijnkeuze is eveneens van wezenlijk belang Als het woord wijn gevallen is, beginnen de ogen van de heer Richardson te glin steren, want dat is zijn grote hobby en daar heeft hij dan ook een uitgebreide studie van gemaakt. „Als je wijn zelf drinkt en proeft, dan gaat deze drank je op den duur fascineren en wil je er steeds meer van weten. Daarom keur ik alle wijnen zelf, voordat ik tot aankoop over ga Wijnen vragen om een goede be handeling en een juiste temperatuur, zorg daar dan ook voor. Ik zet de gasten bij de wijnkeuze graag op het goede spoor. Een T-bonesteak vraagt nu een maal een robuuste wijn, terwijl bij een tournedos of varkenshaas een veel ele gantere wijn geschonken dient te wor den. Mijn wijnkaart biedt niet alleen een keuzemogelijkheid uit vijftig verschillen de soorten, maar bovendien vindt men er een duidelijke omschrijving bij ten aan zien van afkomst en voor welke gerech ten zij worden aanbevolen. Verder moet wijn betaalbaar blijven. Natuurlijk kan ook ik de fijnproever een wijn aanbieden wereldzeeën en dat bracht hem in vele en verre landen. Die omstandigheid bood hem de gelegenheid ook daar eens goed rond te kijken, waardoor hij zijn horeca-kennis kon verrijken. Hij begon zijn loopbaan als leerling-kok, werd ver volgens tweede kok en chefkok om ten slotte zijn zeemansbestaan te beëindi gen als hoofd van de civiele dienst. Toen hij eenmaal weer vaste wal onder de voeten had, besloot hij definitief zijn toekomst te zoeken in de horeca, daarbij gesteund door zijn echtgenote. Vijf jaar werkte hij als barkeeper in Espérance te Bergen, daarna één jaar als bedrijfs leider bij een horeca-exploitatie. Die tijd benutte hij tevens om de benodigde ho- reca-diploma's te behalen. Daarna kreeg hij de gelegenheid om als zelf standig ondernemer te gaan optreden in een pachtzaak van Arie Boekei B V. te Alkmaar. Vier jaar geleden verlegde hij zijn horeca-activiteiten naar het huidige object. De heer Richardson koestert een grote liefde voor zijn vak en hij verdiept zich er intens in. Hij weet dan ook waarover hij praat en wij laten hem graag aan het woord: „De interesse voor de horeca komt, dacht ik, voort uit het feit dat ik een grote behoefte heb om mensen te ver- De heer en mevrouw Richardson. Een lang gekoesterde wens ging in vervulling! de handelend in de geest van mijn lijf spreuk; „Vis en vlees tesamen is als een gebed zonder amen" Interessant lijkt ons ook om de heer Ri chardson de vraag voor te leggen hoe hij de toekomst van de horeca ziet Hij heeft er een pasklaar antwoord op: Doordat de mensen over steeds meer vrije tijd gaan beschikken, zullen ook horecabedrijven daarvan mee profiteren, maar dan zullen de ondernemers een grote interesse voor hun eigen bedrijf aan de dag moe ten blijven leggen. Het is mij gebleken, dat het juist die mensen zijn, die ook thans nog een florerend bedrijf hebben. Zonder een goede organisatie is het niet meer mogelijk om winst te maken. Ook de smaakgewoonte van de gasten eist bijzondere aandacht, want anders ver ouder je als bedrijf zeer snel. De tijd van deur open, pomp open en la open be hoort tot het verleden. Tevens zie ik in de toekomst een verschuiving naar meer gespecialiseerde restaurants." Dat de heer Richardson, die ook nog eens meer dan 25 cocktails creëerde, het allemaal wel goed ziet, mag afgeleid worden uit zijn bedrijfsresultaat. Het eerste exploitatiejaar werd afgesloten met een omzet van ƒ250.000,- het vierde boekjaar hoopt hij af te sluiten met een omzet van ƒ900.000,- cijfers die er be slist mogen zijn. J. Reppel

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1978 | | pagina 33