fagp^ is in de Verenigde Staten inmiddels zo uitgekristalliseerd dat steeds meer be drijven tot de aanschaf ervan overgaan. Maar ook in Europa bestaat voor deze ontwikkeling grote belangstelling. Be drijven als Sarma-Penney in België en Unilever in Zwitserland, en ook Neder landse ondernemingen overwegen mo- zijnbanden uitgeruste opslagruimte Werkwijze Het mobiele werkstation, dat elektrisch wordt voortbewogen, kan in de gangpa den heen en terug met een snelheid van ongeveer 10 km per uur. De orderverza melaar staat voorin en kan bij elke pal letplaats aan beide zijden van de gang op twee hoogten de gewenste colli pak ken en deze voorzien van een etiket. Vervolgens zet hij de colli op de aan de voorzijde van het werkstation bevestigde rollenbaan, vanwaar ze terechtkomen op het eventueel computergestuurde intern-transportsysteem, dat de colli afvoert naar de goederensortering en -verzamelplaats. Tekening van het mobiele werkstation menteel de aanschaf van het systeem De toepassing van het mobiele werksta tion betekent, dat de taak van de order verzamelaar in tal van opzichten wordt verlicht, waardoor hij een hogere ar- beidsproduktiviteit kan behalen. Met een mobiel werkstation wordt veel tijdverlies in het magazijn voorkomen, omdat hij niet meer behoeft te lopen of te klaute ren. Ook kan de orderverzamelaar tij dens het pieken gemakkelijk de lege pallets op het mobiele werkstation mee nemen, terwijl het orderverzamelen op verschillende niveaus aan beide zijden van het gangpad met een hogere snel heid kan geschieden. Het werkstation kan worden voorzien van een intercomsysteem, van een eti- kettenaanbrenger en van accessoires voor het orderverzamelen onder specia le condities, zoals in vrieshuizen. Ten slotte vergemakkelijkt en versnelt het werkstation de administratieve handling Het mobiele werkstation is echter wel volledig afgestemd op een met maga- Sleutel tot efficiency Uit de Amerikaanse praktijk blijkt dat een groothandelsbedrijf een bepaalde uit slag aan colli moet hebben wil een der gelijk systeem optimaal renderen. Bij United Grocers in Fremont, dat per week circa 100.000 colli naar de 2.000 afne mers verzendt, is het nieuwe systeem volgens het management de sleutel tot efficiency, met minimale arbeidskosten en inspanningen: Het magazijn in Fremont meet 6.400 m2, waarvan ongeveer 3.000 m2 bestemd is voor de opslag van diepvries en 1.700 m2 voor die delicatessen. Het aantal ar tikelen is: diepvries 1.400, delicatessen 1.000. Vanuit de diepvriesselectie worden per week met één ploeg circa 55.000 colli verzonden, terwijl de maximale capaci teit van het huidige systeem 69.000 colli bedraagt. Bij de delicatessen verwerkt men thans 45.000 colli per week, even eens met één ploeg. De maximale week- capaciteit is 52.000 colli. In het diepvriesmagazijn van United Grocers zijn drie gangen op twee ni veaus met mobiele werkstations uitge rust, terwijl op de begane grond, waar de snellopers en langzaamlopers staan, door de orderverzamelaar lopend de colli worden verzameld die vervolgens Grens van tijdperk In Amerika worden arbeidsbesparende intern-transportsystemen steeds meer door de levensmiddelenbranche inge voerd Dit jaar gaat Rapistan magazijnen met mobiele werkstations inrichten on der meer bij Safeway in Richmond, Co lonial Stores in Cordell, Superfood Ser vices in Bridgeport en Fred Meyer in Portland (Oregon). Door de concentratie in de Europese le vensmiddelendistributie, de hoge loon kosten en de frequente noodzaak ma gazijnen uit te breiden, staat ook Europa op de grens van een verdere mechani sering van het groothandelsmagazijn. (Uit: Interfood, no. 4. januari 1978). Orderverzameling met het mobiele werksta tion waarbij de order-pieker het platform om hoog heeft gebracht, zodat hij gemakkelijk een collo van de tweede stellinglaag kan pakken. op een lopende band worden afge voerd. In het delicatessenmagazijn vindt het orderverzamelen op dezelfde wijze plaats als bij de diepvries. De aanvoer van de goederen gebeurt met trucks via aparte gangen, waardoor aan- en afvoer ongestoord plaatsvin den. Wanneer men turrettrucks gebruikt kunnen de aanvoergangen 1,80 m breed zijn, en met reachtruck 2,50 m. Vergele ken bij de gebruikelijke gangbreedte van 3,50 m levert dat een behoorlijke ruimte besparing op. De gangpaden, waarin mobiele werkstations worden gebruikt, zijn slechts 1,40 m breed. Een intern transportsysteem met mobiele werksta tions bespaart daarom niet alleen op de loonkosten, maar ook op ruimte, vooral omdat het in hoogte bouwen minder kostbaar is dan dezelfde inhoud (m3) te bereiken op een groter grondoppervlak. 29

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1978 | | pagina 29