fagp^
is in de Verenigde Staten inmiddels zo
uitgekristalliseerd dat steeds meer be
drijven tot de aanschaf ervan overgaan.
Maar ook in Europa bestaat voor deze
ontwikkeling grote belangstelling. Be
drijven als Sarma-Penney in België en
Unilever in Zwitserland, en ook Neder
landse ondernemingen overwegen mo-
zijnbanden uitgeruste opslagruimte
Werkwijze
Het mobiele werkstation, dat elektrisch
wordt voortbewogen, kan in de gangpa
den heen en terug met een snelheid van
ongeveer 10 km per uur. De orderverza
melaar staat voorin en kan bij elke pal
letplaats aan beide zijden van de gang
op twee hoogten de gewenste colli pak
ken en deze voorzien van een etiket.
Vervolgens zet hij de colli op de aan de
voorzijde van het werkstation bevestigde
rollenbaan, vanwaar ze terechtkomen
op het eventueel computergestuurde
intern-transportsysteem, dat de colli
afvoert naar de goederensortering en
-verzamelplaats.
Tekening van het mobiele werkstation
menteel de aanschaf van het systeem
De toepassing van het mobiele werksta
tion betekent, dat de taak van de order
verzamelaar in tal van opzichten wordt
verlicht, waardoor hij een hogere ar-
beidsproduktiviteit kan behalen. Met een
mobiel werkstation wordt veel tijdverlies
in het magazijn voorkomen, omdat hij
niet meer behoeft te lopen of te klaute
ren. Ook kan de orderverzamelaar tij
dens het pieken gemakkelijk de lege
pallets op het mobiele werkstation mee
nemen, terwijl het orderverzamelen op
verschillende niveaus aan beide zijden
van het gangpad met een hogere snel
heid kan geschieden.
Het werkstation kan worden voorzien
van een intercomsysteem, van een eti-
kettenaanbrenger en van accessoires
voor het orderverzamelen onder specia
le condities, zoals in vrieshuizen. Ten
slotte vergemakkelijkt en versnelt het
werkstation de administratieve handling
Het mobiele werkstation is echter wel
volledig afgestemd op een met maga-
Sleutel tot efficiency
Uit de Amerikaanse praktijk blijkt dat een
groothandelsbedrijf een bepaalde uit
slag aan colli moet hebben wil een der
gelijk systeem optimaal renderen. Bij
United Grocers in Fremont, dat per week
circa 100.000 colli naar de 2.000 afne
mers verzendt, is het nieuwe systeem
volgens het management de sleutel tot
efficiency, met minimale arbeidskosten
en inspanningen:
Het magazijn in Fremont meet 6.400 m2,
waarvan ongeveer 3.000 m2 bestemd is
voor de opslag van diepvries en 1.700
m2 voor die delicatessen. Het aantal ar
tikelen is: diepvries 1.400, delicatessen
1.000.
Vanuit de diepvriesselectie worden per
week met één ploeg circa 55.000 colli
verzonden, terwijl de maximale capaci
teit van het huidige systeem 69.000 colli
bedraagt. Bij de delicatessen verwerkt
men thans 45.000 colli per week, even
eens met één ploeg. De maximale week-
capaciteit is 52.000 colli.
In het diepvriesmagazijn van United
Grocers zijn drie gangen op twee ni
veaus met mobiele werkstations uitge
rust, terwijl op de begane grond, waar de
snellopers en langzaamlopers staan,
door de orderverzamelaar lopend de
colli worden verzameld die vervolgens
Grens van tijdperk
In Amerika worden arbeidsbesparende
intern-transportsystemen steeds meer
door de levensmiddelenbranche inge
voerd Dit jaar gaat Rapistan magazijnen
met mobiele werkstations inrichten on
der meer bij Safeway in Richmond, Co
lonial Stores in Cordell, Superfood Ser
vices in Bridgeport en Fred Meyer in
Portland (Oregon).
Door de concentratie in de Europese le
vensmiddelendistributie, de hoge loon
kosten en de frequente noodzaak ma
gazijnen uit te breiden, staat ook Europa
op de grens van een verdere mechani
sering van het groothandelsmagazijn.
(Uit: Interfood, no. 4. januari 1978).
Orderverzameling met het mobiele werksta
tion waarbij de order-pieker het platform om
hoog heeft gebracht, zodat hij gemakkelijk
een collo van de tweede stellinglaag kan
pakken.
op een lopende band worden afge
voerd.
In het delicatessenmagazijn vindt het
orderverzamelen op dezelfde wijze
plaats als bij de diepvries. De
aanvoer van de goederen gebeurt met
trucks via aparte gangen, waardoor
aan- en afvoer ongestoord plaatsvin
den. Wanneer men turrettrucks gebruikt
kunnen de aanvoergangen 1,80 m breed
zijn, en met reachtruck 2,50 m. Vergele
ken bij de gebruikelijke gangbreedte van
3,50 m levert dat een behoorlijke ruimte
besparing op. De gangpaden, waarin
mobiele werkstations worden gebruikt,
zijn slechts 1,40 m breed. Een intern
transportsysteem met mobiele werksta
tions bespaart daarom niet alleen op de
loonkosten, maar ook op ruimte, vooral
omdat het in hoogte bouwen minder
kostbaar is dan dezelfde inhoud (m3) te
bereiken op een groter grondoppervlak.
29