Mobiel werkstation efficiënt
en (magazijn)ruimtebesparend
Specifieke behoefte
Het mobiele werkstation (,,pick car") is
de nieuwste ontwikkeling op het gebied
van het intern transport in het groothan
delsmagazijn. Door de verbetering van
de werkcondities voor de orderverza
melaar wordt de arbeidsproduktiviteit
aanmerkelijk opgevoerd, waardoor het
aantal verwerkte colli per manuur zeker
wordt verdubbeld. Op de AIDA-studie-
dag in Brussel bracht R. J. Peduzzi van
Rapistan van der Lande (Veghel, 04130 -
85515), deze noviteit voor Europa onder
de aandacht van de levensmiddelendis
tributie. Al vier jaar daarvoor was op de
door de Gelderlander Vakpers georga
niseerde studiedag over „fysieke distri
butie in de groothandel" door de heer J.
J. Hoff van de Technics Group te Veghel
aan deze toen nog toekomstige
ontwikkeling in het intern transport aan
dacht besteed.
Het mobiele werkstation is een voort
bouwen op het orderverzamelen in zone
(familiegroepen) met afvoer via een
bandtransportsysteem op verschillende
niveaus, zoals in 1973 bij Spar-groot-
handel Van Well te Zevenhuizen werd
ingevoerd.
Reeds vóór de Tweede Wereldoorlog
28
werden in de levensmiddelengroothan
delsbedrijven magazijninstallaties toe
gepast, maar hoogwaardige magazijn
concepten werden pas de laatste de
cennia ontwikkeld. Een logisch vervolg
overigens op de in de jaren vijftig ont
wikkelde pallettisering en de daarop ge
volgde computerisering in de jaren zes
tig.
De door Rapistan en andere, Ameri
kaanse, producenten op het gebied van
intern transport ontwikkelde onderzoek
methoden en magazijnuitrustingen wa
ren een direct antwoord op de specifieke
behoeften van de levensmiddelengroot
handel. Deze had te maken met een
groot aantal afnemers en orderregels en
met een omvangrijk assortiment van
snel-, medium- en langzaamlopende ar
tikelen
De door Rapistan gestandaardiseerde
methodiek met betrekking tot de goede
renopslag en -behandeling in de levens
middelengroothandel werd na diep
gaande analyses gebaseerd op het or
derverzamelen in familiegroepen. Het
kwam tot stand na een uitgebreide eva
luatie van de bestaande systemen, in
clusief een verificatie van de produktivi-
teitsfactoren en de door de gebruiker
gedane investeringen. Uit deze analyses
Het mobiele werkstation in het groothandels
magazijn van Fox Grocery te Belle Vernon
(Pennsylvania). De orderverzamelaar zet een
collo op de band die aan het werkstation is
bevestigd, vanwaar het via de band wordt af
gevoerd naar de goederensortering
kwam op basis van „return on invest-
ment"-criteria de superioriteit van het
verzamelen in familiegroepen naar vo
ren Het Rapistansysteem wordt gestan
daardiseerd uitgevoerd, maar wel aan
gepast aan de specifieke wensen van
elke groothandel.
De geschiedenis van het intern transport
met een mobiel werkstation gaat terug
tot 1970, toen bij National Tea in India
napolis een gestandaardiseerd systeem
voor droge kruidenierswaren werd ont
wikkeld, met orderverzameling in zones.
In 1973 bouwde Rapistan twee installa
ties voor Winn Dixie en één voor Fox
Grocery. Dit laatste was het eerste in
tern-transportsysteem met orderverza
meling in zones in een diepvriesmaga
zijn. Vanwege de specifieke problema
tiek namelijk dat de werknemers we
gens de lage temperaturen telkens maar
korte perioden in het magazijn mogen
werken werd hier voor het eerst ge
bruik gemaakt van een orderverzamel-
wagen.
In latere jaren werd een gelijksoortig
systeem geplaatst bij Dominion Stores in
Toronto. Eind 1975 kreeg United Gro
cers in Fremont (Californië) een intern
transportsysteem met het eerste ge
standaardiseerde mobiele werkstation,
voorzien van een in hoogte verstelbaar
platform.
Ook in Europa
Het systeem van het mobiele werkstation
Doorsnede van het intern transportsysteem
van United Grocers te Fremont (Californië).