ROYAL CLUB IN DE LIFT SHANI^V Ui* DRINKgS DE GRONDSLAG VOOR DEZE SUCCESSEN R°VALCLUB SHANDV Het bitter-mixsegment, waartoe tonic, bitter lemon, ginger ale en sodawater behoren, is één van de meest rendabele segmenten in de frisdrankenmarkt. Re den om dit segment, en met name de positie van het merk Royal Club daarin, eens uitvoerig onder de loep te nemen. Uiteraard wordt daarbij ook ingegaan op de ontwikkeling van Royal Club Shandy. DETONICMARKT In het bitter-mixsegment is tonic veruit de meest gevraagde smaak. Evenals an dere bitter-mixdranken wordt dit produkt voornamelijk gedronken door mannen en vrouwen in de leeftijd van ongeveer 20 tot 40 jaar. Het is dus een uitgespro ken drank voor volwassenen. Geen drank overigens, die je zo maar even neemt als je dorst hebt. Integen deel, de consumptie ervan concentreert zich op speciale gebruiksmomenten: bij voorbeeld bij visite, op feestjes en der gelijke. Opvallend in de tonicmarkt is de positie van de beide A-merken hierin: Royal Club en London. Samen zijn zij goed voor circa 80 procent van het totale to nicvolume. Royal Club is, met zijn marktaandeel van ongeveer 60 procent, het grootste merk in deze markt. Die vooraanstaande positie dankt Royal Club aan zijn hoge graad van distributie en zijn grote merkbekendheid DE BITTER LEMON MARKT Royal Club heeft in de bitter lemon markt een aandeel van ruim 30 procent. Dit produkt is nu qua spreiding duidelijk in opmars. Twee jaar geleden was het in nog geen 17 procent van alle levens middelenzaken verkrijgbaar, nu ligt dat percentage op ruim 30 procent. Alles wijst er dan ook op, dat Royal Club ook in het bitter-lemonsegment naar het marktleiderschap toegroeit. HET NIEUWE SUCCESPRODUKT: ROYAL CLUB SHANDY Royal Club Shandy is sinds z'n intro- duktie in mei 1976 een regelrecht suc ces gebleken. De aparte smaak, het markante schuimkraagje en dat ietsje alcohol blijken aan te slaan bij de con sument. De distributie ontwikkelt zich dan ook voorspoedig en in de levensmiddelen zaken waar Royal Club Shandy staat, blijkt de omzet nog steeds toe te nemen. Het Royal Club assortiment bestaat uit produkten van hoge kwaliteit, die sterk worden ondersteund door reclame en andere promotionele activiteiten. Het resultaat is, dat zij een goede prijs en een 'oyal CM rrmtMDN s* RoyalC m"~' «nmu» iioyyicMi ■nauMON interessante marge opleveren. En dat steeds meer mensen op het merk Royal Club overgaan. Zowel op het gebied van tonic als van bitter lemon en Shandy is de omzetgroei van dien aard, dat besloten is tot een nieuwe reclame-aanpak.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1978 | | pagina 17