PEPSI CARNAVALSACTIE
In Pakistan is geen toeter meer te koop
Als je op het idee komt in het kader van een nationale horeca-actie een echte
ouderwetse, koperen autotoeter cadeau te geven, moet je wel weten waaraan je
begint. Zeker als het om vele duizenden stuks gaat, zoals dat bij de Pepsi carna-
vaisactie het geval was.
Het idee werd in augustus 1977 geboren.
Donkere wolken aan het zwerk ('t was
me 't zomertje wel!) brachten de product
manager in herinnering dat er weer aan
een Pepsi carnavalsactie voor februari
1978 moest worden gedacht.
Geen eenvoudig probleem, want de
boerenkiel die in 1977 cadeau werd ge
geven, was een doorslaand succes ge
worden. Hoe kom je aan iets dat min
stens zo goed zal aanslaan?
Welnu, het idee kwam er: bij 10 kratten
Pepsi-Cola 200 cc gaven wij zo'n echte
ouderwetse koperen autotoeter (voor
deze gelegenheid in Pepsi hoeter-toe
ter" omgedoopt) cadeau. Ideaal voor 't
carnaval. En nog decoratief ook.
Maar waar haal je die duizenden hoeter-
toeters vandaan? Heinekens afdeling in
koop kwam er achter: Pakistan.
Wij schrijven september 1977. De eerste
contacten met importeurs worden ge
legd Zoveel duizenden toeters? Wel
erg veel. En moeten die er in december
al zijn?" ,,Ja, want ze moeten nog stuk
voor stuk worden getest en netjes wor
den ingepakt om begin januari te worden
uitgeleverd. Het carnaval startte in '78
immers al vroeg.
Eén importeur durft het aan. Levering
uiterlijk op 22 december nauwelijks
twee weken voor de uitlevering aan de
groothandel. Zal het allemaal nog luk
ken? In Pakistan neemt men het met le
vertijden niet zo nauw
Onze importeur besluit eind november
zelf maar eens poolshoogte te gaan ne
men. En dat blijkt geen overbodige luxe
te zijn. Want bij aankomst, wij schrijven
bijna begin december, zijn er nog geen
5.000 toeters klaar. Voor hem begint een
zenuwslopende rondreis langs alle be
drijven die bij deze voor Pakistaanse be-
rippen grote opdracht zijn betrokken,
ok het vervoer gaat moeizaam. De toe
ters moeten immers een afstand van cir
ca 1000 km afleggen en over niet altijd
even goed gebaande wegen met vracht
wagens en muilezels naar Karachi wor
den gebracht. Vandaar brengt een DC
10 (wide body) van de KLM ze naar
Schiphol. Want vervoer per schip kost
twee a drie maanden extra!
In Amsterdam gaan de voorbereidingen
van deze grote Pepsi actie inmiddels
gewoon door. Het drukwerk ligt op de
persen en alles hangt nu van de tijdige
levering van de toeters af.
Wij schrijven begin december De inko
per van Heineken krijgt een vrolijke an
sichtkaart uit Pakistan. „Hartelijke groe
ten en tot ziens." De importeur durft dus
kennelijk nog aan terugkeer naar Ne
derland te denken De hoop leeft op.
Maar als er een paar dagen later bij de
inkoop een telex binnenkomt met de
mededeling, dat de kans op tijdige leve
ring 99 procent is, betrekken de gezich
ten. Dat ene procent lijkt een enorm risi
co in te houden. De actie is immers al per
brief en per telefoon bij de groothandel
aangekondigd!
Wij schrijven 20 december. Inkoop laat
op Schiphol informeren of er al toeters
zijn aangekomen. Inderdaad, maar die
moeten nog worden ingeklaard en dat
kan nog wel even duren.
Gelukkig blijkt de ambtelijke medewer
king ondanks de kerstdrukte vlot te zijn
Dus rolt op 22 december de eerste lading
toeters naar Assendelft om te worden
ingepakt.
Een week lang vragen omwonenden van
het inpakbedrijf, en die zijn toch echt wel
wat gewend, zich af wat daar nu weer
aan de hand is. Welnu, daar wordt na
gegaan of iedere toeter het ook doet. De
hallen daveren, en zo hoort 't ook.
Resultaat: alles op tijd lederen opge
lucht en tevreden. Actievoorraad uitver
kocht. Uitlevering in volle gang. Het car
naval kreeg dit jaar dankzij Pepsi een
extra luidruchtig tintje.
En in Pakistan is voorlopig geen toeter
meer te koop
Het klaarmaken en inpakken van de toeters.
Het meisje vooraan schroeft de rubber bal op
de toeter, het meisje links van haar test hem,
de man achter de tafel zet de dozen op en het
meisje naast hem doet de toeters hierin.