De schilderijen van Hesselius zijn non-figura
tief.
Het ligt in de bedoeling dat er dit jaar één
expositie van fotografen komt, twee van
wandkleden, keramiek en poppen, twee
met werk van vrije-tijdsschilders en
-beeldhouwers, terwijl de beroepsschil
ders en -beeldhouwers vijfmaal aan bod
komen Meer dan tien tentoonstellingen
per jaar worden er niet gehouden. Ook in
jaren al heel wat gedaantewisselingen
heeft ondergaan. Elfrink geeft de bege
leiding aan kunstenaars en galerij vanuit
de public relationssfeer. Ruim negen
jaar is hij op deze manier betrokken bij
de galerij-gebeurtenissen.
Uit twaalfeneenhalf jaar kunst komt een
aantal speciale exposities naar boven,
zoals die gewijd aan 25 jaar Scapino
Ballet, 100 jaar Kinderdagverblijven Am
sterdam, de werkstukken van de mede
werkers van de experimentele afdeling
van De Porceleyne Fles uit Delft en de
prijsvraag/tentoonstelling ter gelegen
heid van het 50-jarig bestaan van de
KLM. Hesselius wordt helemaal enthou
siast als hij vertelt over de eerste jaren
van de galerij. Als woorden hem tekort
schieten vult hij aan met tientallen hup-
peldepup's en tralalala's.
In 1968 hadden we een aantal 'levende
galerijen'. In de etalages werden hele
acts opgevoerd. De tentoonstelling Be
richt uit het Magisch Centrum, waarin
onder meer de Insekten-sekte en Klaas
Komt waren opgenomen kreeg destijds
veel publiciteit. Voor de gelegenheid is
toen een speciale Ontbijtkrant gedrukt
en tijdens het bijbehorende ontbijt op de
brouwerij werd blauw bier geschonken."
De Heineken Galerij vervult een duidelijk
sociale functie in de Pijp. De steeds wis
selende exposities geven de Ferdinand
Bolstraat een levendige aanblik. Tien
duizenden mensen lopen per jaar langs
de galerij en worden geconfronteerd met
de meest uiteenlopende kunstzinnige
gebeurtenissen. De Werkgroep Ten
toonstelling in Amsterdam heeft eens
gezegd: „Deze galerieën aan de straat
zijn volkomen vrijblijvend. Zij hebben de
grootste kijkdichtheid."
In de galerij komen alle facetten van
kunst aan de orde. Er zijn fototentoon
stellingen, beelden worden geëxpo
seerd evenals schilderijen, sieraden, ke
ramiek, plastieken, wandkleden, pop
pen, gouaches, aquarellen, pastels en
objecten.
Hesselius tussen zijn enorme beelden
de toekomst zullen Hesselius, Sinkeldam
en Elfrink blijven zoeken naar de formule
waarbij zoveel mogelijk gevestigde en
aankomende kunstenaars een kans krij
gen, zodat wij over twaalfeneenhalf jaar
verslag kunnen uitbrengen van vijfen
twintig jaar k(K)unst.
Bericht uit het Magisch Centrum. Alternatieve tentoonstelling in 1968.
ledereen kent Albert Mol vooral als de
lachebek uit de televisiequiz „Wie van de
drie". Maar hij houdt zich ook bezig met
meer serieuze zaken. Zijn expressieve
talent heeft hij sinds ongeveer anderhalf
jaar verwerkt in de schilderkunst.
In de galerij. Van links naar rechts Hesselius,
Sinkeldam, Elfrink (achter), Albert Mol en de
heer Schmidt.
Het resultaat hiervan was van 2 tot en
met 6 februari jl. te zien in de Heineken
Galerij, waar hij exposeerde samen met
de heer H. J. Schmidt, net als Mol schil
der van abstracte kunst.
Op zijn 61ste verjaardag hadden wij een
gesprek met hem. „Ik logeerde bij ken
nissen diefeen huis vol kunst hadden, 's
Nachts lag ik midden tussen de Appels.
Van toen af kreeg ik vreselijk zin om ook
met kleuren te werken. Dat de mensen
niet lachten als ze mijn stukken zagen is
eigenlijk de belangrijkste reden dat ik
ben doorgegaan met schilderen. Al het
werk dat ik hiervoor gedaan heb is ei
genlijk volkomen anders. Bij het schil
deren ben ik totaal alleen en dat vind ik
erg fijn."
Mol werkt vanuit gevoelsstemmingen.
Onderwerpen voor zijn schilderijen heeft
hij niet. Slechts éénmaal heeft hij vanuit
een directe emotie gewerkt, dat was bij
de dood van Mathilde Willink.
Zijn (bekende) naam wil Albert Mol niet
gebruiken op de voorkant van zijn doe
ken. Daarom signeert hij al zijn schilde
rijen aan de achterkant. ,,De mensen
moeten mijn werk kopen omdat ze het
mooi vinden en niet omdat mijn naam
efop staat!"