12%? jaar Heineken Galerij
"Kunstkijkkast in Amsterdamse Pijp"
De Heineken Galerij aan de Amsterdamse Ferdinand Bolstraat.
Henk Hesselius, Ad Sinkeldam en Ro
bert Elfrink. Het driemanschap dat er
voor zorgt dat de Heineken Galerij in
Amsterdam er iedere keer aantrekkelijk
uitziet en dat de kunstenaars een folder
ontvangen met een bescheiden be
schrijving van wat zij op artistiek gebied
gedaan hebben. Hesselius is
beeldhouwer/schilder, Sinkeldam werkt
op de afdeling reclame-service en
Elfrink is perschef en medewerker op de
concernstafdienst public relations.
Hesselius en Sinkeldam werken al
twaalf-en-een-half jaar samen, dat is
zolang als de Heineken Galerij bestaat.
De etalage zelf bestaat al veel langer.
Vóór 1965, het jaar waarin gestart werd
met de kunstgalerij, verzorgde Ad Sin
keldam commerciële etalages. Vooral
tijdens de feestdagen waren deze etala
ges schitterend ingericht.
De eerste kunstetalage ontstond in
maart 1965. De Rijksakademie van Beel
dende Kunsten aan de Stadhouderska
de in Amsterdam exposeerde toen, met
werk van hun leerlingen, in de Heineken
etalages. Deze expositie vormde de eer
ste aanzet van wat later de Heineken
Galerij zou worden, de eerste kunstga
lerij bij een bedrijf!
De tweede expositie volgde een maand
later. De Kunstkring Bergen zag ook wel
mogelijkheden in het exposeren in de
Heineken kasten.
In juli van datzelfde jaar kwam Henk
Hesselius in beeld. Ook hij wilde graag
bij Heineken exposeren. Hij nam contact
op met Sinkeldam, die hem hielp bij het
inrichten. De expositie, die bestond uit
een serie beelden en non-figuratieve
schilderijen, werd een groot succes.
Sinkeldam stelde de beeldhouwer/-
schilder voor aan het toenmalige hoofd
van de afdeling public relations, Mr. C. H.
W. d'Artillac Brill. De heer Brill zag wel
wat in het gezamenlijke voorstel om van
de Heineken etalages een permanente
kunstgalerij te maken en gaf Hesselius
opdracht de exposanten voor de vol
gende expositie uit te zoeken. Zo leek de
Heineken etalage een nieuwe bestem
ming te krijgen, maar het zou toch nog
een aantal maanden duren voordat de
kasten aan de Ferdinand Bolstraat, op
het randje van de Amsterdamse Pijp, uit
de reclamesfeer raakten en kwamen tot
de public relations functie die ze nu
hebben.
,,De eerste kunstgalerij volgens de nieu
we formule had werk van de schilder Abe
Kuipers, tekeningen van Leo Dooper en
sculptures van E. Woskowsky", weet
Sinkeldam zich te herinneren „Dat was
in september 1965". We zitten in het
enorme atelier van Henk Hesselius. Zijn
atelier moet wel groot zijn, omdat hij
metershoge beelden van plaatijzer
maakt In 1966 is hij officieel aangesteld
als bemiddelaar tussen Heineken en de
kunstenaars. Sinkeldam werd technisch
coördinator en is tevens belast met de
plaatsing van de kunstuitingen in de
Heineken Galerij.
,,ln het begin moest ik zelf collega-kun
stenaars opbellen om te vragen of ze
alsjeblieft bij Heineken wilden expose
ren, maar die tijd ligt al lang achter ons",
vertelt Hesselius. „Nu kunnen we ter
nauwernood een keuze maken uit de
enorme hoeveelheid werk die op ons af
komt, per jaar zo'n tweehonderd aan
vragen. Natuurlijk kunnen we niet alles
Henk Hesselius (links) en Ad Sinkeldam:
Twaalfeneenhalf jaar vriendschap".
exposeren. Soms moeten we mensen
tegen hun eigen werk in bescherming
nemen. Als zij op een bepaald moment
nog niet rijp zijn voor een expositie en zij
zouden hun werk toch al aan het publiek
laten zien, dan is hun naam voor altijd
verknoeid. Het belangrijkste is dat de
kunstenaars blij zijn met de expositie en
niet dat ze zich achteraf onzeker voe
len."
Hesselius gaat zelf naar de mensen toe
om het werk te bekijken dat zij willen ex
poseren. Samen met hen zoekt hij de
meest interessante stukken uit. Deze
worden op kosten van Heineken ver
voerd naar de galerij en later weer te
ruggebracht. Tekstborden en foto's
worden eveneens verzorgd Sinds elf
jaar ontvangen de exposanten een bro
chure waarin zij hun eigen expositie
toelichten. Deze kunnen zij naar zo'n
honderd relaties sturen. Robert Elfrink
verzorgt deze folder, die in de loop der