Parlant du vin... (10) J. Zellenrath „II piü celebre vino del mondo" wordt de Chianti genoemd. Deze wijn uit de ge lijknamige provincie, die reeds in 1200 n. Chr. bekend was, heeft een ge schiedenis die waard is om verteld te worden. De doorsnee-consument kent de Chianti (spreek uit kieantie) vrijwel uitsluitend op de bekende omvlochten flacon, die in ons taalgebruik merk waardigerwijze „fiasco" wordt ge noemd. Deze flesvorm werd reeds in het genoemde jaar 1200 gebruikt, alleen toen nog niet met raffia omvlochten. In die tijd was het niet mogelijk om aan flessen een bepaalde vorm te geven De vorm werd tot dan toe slechts bepaald als resultaat van het glasblazen. Het was ook niet mogelijk om enige afsluiting te vinden, aangezien de halzen nooit gelijk waren. De wijn werd dan ook zoals in die dagen gebruikelijk afgesloten met een kleine hoeveelheid olijfolie, waar door de oxydatie werd tegengegaan; Zoals begrijpelijk werd de smaak hier door nadelig beïnvloed. Reeds in de 15de eeuw is er sprake van export van Chianti. Het werd echter pas in de 19de eeuw mogelijk de wijn op ge noemde fiaschi (meervoud van fiasco) te In rijen met brede tussenruimten staan de wijnstokken opgesteld en laten aldus voldoende doorgangsruimte voor de wijnbouwmachines procent alcohol mogen volstaan. Overigens wordt helemaal niet beves tigd, dat een Chianti Classico per defini tie beter is dan een Chianti zonder dit adjectief. Het kan heel goed gebeuren, dat een Chianti van de heuvels van Florence van betere kwaliteit is dan een Chianti, die zich mag sieren met de „gallo nero", de zwarte haan als waar merk voor de Chianti Classico. Het lijkt mij goed, dat wij chronologisch in deze dwaaltuin van begrippen gaan proberen wat orde te scheppen, opdat ook de lezer, die zich nog niet zo vervoeren, toen ene Laborel Melini op het idee gekomen is de tot dan toe kale fles te gaan beschermen. Daarmede werd bovendien één van de grootste Chiantihuizen gegrondvest en de inter nationale reputatie van deze wijn geves tigd. Over de Chianti in de fiasco is nogal wat geredetwist. Het is waar dat deze flesvorm inherent is geworden aan het produkt en als het ware een imago voor Italië is geworden. Toch spreken de Italianen nogal denigrerend over de Chianti in de fiaschi, die zij beschouwen „per i turisti". De goede Chianti wordt namelijk gebot teld op de in ons taalgebruik bekende Bordeauxfles, in Italië genoemd „botti- glia bordolese". Er zijn nogal wat misverstanden over Chianti. Dat begint al bij de afbakening van de zone, die recht heeft op deze naam. Zoals gezegd, Chianti is een wijn die al eeuwenlang bekend is, echter in 1932 werd bij decreet bepaald dat de uitbreidingen van de wijngaarden, die in de loop van de tijd hadden plaatsgevon den, ook recht kregen op de naam Chianti. Sindsdien heet het oorspronke lijke produktiegebied de Chianti Classi co. Het minimum alcoholpercentage voor een Chianti Classico moet 11,5 procent zijn. Daarin onderscheidt hij zich van de overige Chianti, die met 11 Chianti wordt in het algemeen jong gedronken. De ,,riserva" echter wordt op fles met de jaren beter en kan zeer oud worden. In sommige kelders liggen flessen die vijftig jaar oud zijn en nog goed te drinken.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1977 | | pagina 18