Hij brandt van oude kwasten de hulzen af, verwijdert de resten en brengt op een bepaalde manier een plukje haar aan. Dat hij gewaardeerd wordt in zijn werk blijkt wel uit het feit dat hij in tientallen boeken en publikaties genoemd wordt. Het Duitse boek over ,,Die Naiven der Welt" besteedt ruim aandacht aan zijn persoon. Via reizende tentoonstellingen expo seerde hij samen met andere Neder landse naïeve schilders in onder meer Joegoslavië, West-Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, de Scandinavische landen en België. In totaal exposeerde hij in binnen- en buitenland zo'n zestig maal! Smits is al 35 jaar caféhouder. In die tijd heeft hij wel 'n miljoen glazen bier ge tapt. Hoewel Amsterdammer in hart en nieren (geboren in de Kinkerbuurt) heeft hij sinds tweeënhalf jaar een café in Weesp. Zijn zoon Jan ,,een geboren kastelein" staat er achter de tap, of „voor de toonbank" zoals de kroegbaas zelf zegt. Aan de talrijke schilderijen aan In zijn café in Weesp, samen met zoon Jan. De kastelein Joop Smits. Voor de galerij. In zijn schilderachtige leven vindt Joop Smits ook nog tijd om een boek te schrijven, een autobiografie, dat vooral over zijn caféleven gaat. Desgevraagd rollen tientallen anekdotes hierover hem zo uit de mond. Na de dood van zijn vrouw heeft hij niet meer zoveel lust om te schrijven, maar als hij een uitgever bereid gevonden heeft zijn boek te publiceren zal hij het zeker afmaken. tegenwoordigd: de Ossemarkt, de Vecht en andere bekende plekjes. Ook de bur gemeester van Weesp raakte in de ban van zijn schilderijen en schafte kortge leden twee van zijn werken aan. Zijn jongste creatie is getiteld „het koninklijk huis" en laat prinses Beatrix en prins Claus met hun kinderen zien. Als schilder is Smits autodidact. Alle technieken heeft hij zichzelf aangeleerd. Toen hij ongeveer zestien jaar geleden door een hernia geplaagd werd en niet meer hele dagen in zijn café kon staan, is hij begonnen met mozaïekwerk. Hij ver vaardigde onder andere standaards voor lampen en eveneens zelfgemaakte lampekappen decoreerde hij met rag fijne penseelstreken. Twee jaar daarna, in 1962, kreeg hij van zijn zoon een schildersdoos en van die tijd af legde hij zich meer en meer toe op wat nu uitge groeid is tot een volwassen naïeve stijl van schilderen. Smits maakt niet alleen zelf lijsten voor zijn schilderijen, ook de penselen ver vaardigt hij zelf „Op het hoofd van mijn kleinkinderen groeit het beste materiaal voor mijn kwasten." Smits wijst zichzelf aan op een schilderij uit de tentoonstelling de wand merk je duidelijk dat vader- kastelein zich intensief met kunst bezig houdt. De kastelein Joop Smits heeft een dui delijke visie op zijn beroep: „Elke klant die bij mij binnenkomt is mijn gast. Een vrouw alleen staat onder mijn be scherming en zij kan zich in de zaak op haar gemak voelen." Verder zegt hij: „Je moet overzicht en overwicht op je klanten hebben; naar mijn mening was er vroeger toch meer discipline in een café. Letterlijk en fi guurlijk heb ik er zelf altijd achter ge staan, en de relatie met mijn klanten is een vertrouwensrelatie." Op de vraag hoe een kastelein zijn vrije tijd doorbrengt, antwoordt Smits: „Een kastelein gaat op zijn vrije dag naar de kroeg!" 15

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1977 | | pagina 15