EEN SCHIEEEEACHTIGEIVWEIMS HEINEKEN Al l l ll De Heineken Galerij aan de Ferdinand Bolstraat. De Heineken Galerij is in 1965 ingericht als kunstgalerij. Voor die tijd werd de etalage voor commerciële doeleinden ge bruikt. Gelegen aan de drukke Ferdinand Bolstraat op het randje van de Amsterdamse 'PIJP' heeft de galerij een dui delijk sociale functie. Talrijke voorbijgangers en buurtbewo ners komen op deze manier in aanraking met K(k)unst en de etalage heeft natuurlijk een plezieriger aanzicht dan een brouwerijmuur. In de Heineken Galerij komen alle facetten van kunst aan de orde. Henk Hesselius, zelf beeldhouwer/schilder, coördi neert de contacten tussen de kunstenaars en Heineken. Hij streeft ernaar een zo groot mo gelijke diversiteit van onderwer pen in de galerij te brengen. Twee tot driemaal per jaar krijgen jonge mensen een kans hun werk aan het publiek te la ten zien, voorts is er een aantal exposities van de zogenoemde middenmoot en ook de ar rivéskomen aan bod. Samen met Ad Sinkeldam, af deling reclame-service Heine ken, richt Hesselius de galerij in en zij zorgen ervoor een zo goed mogelijke balans te vinden tus sen de (meestal drie) kun stenaars die hun werk tegelijk exposeren. Elke expositie duurt ongeveer een maand. JOOP SMITS: Als je hem ziet, weet je niet aan wie hij je het meest doet denken, aan Kojak of aan Barend Barendse. Maar tijdens een gesprek met hem vergeet je beide figu ren, want Joop Smits is een per soonlijkheid apart. Joop Smits exposeerde van 21 septem ber tot 24 oktober jl. in de Heineken Ga lerij in Amsterdam. Met zijn schilder kunst behoort hij tot de groepering die aangeduid wordt met ,,de naïeven". Volgens zijn zeggen is hij de enige kas telein die ook schilder is; reden voor ons om eens nader kennis met hem te ma ken. Op het eerste gezicht een wellicht vreemde combinatie: kastelein-kunst schilder. Maar toch, als kastelein legt hij een sterke betrokkenheid ten opzichte van mensen aan de dag. Hij heeft als zodanig een duidelijk sociale functie. En in zijn schilderkunst ontdekken we ook weer een intense sociale betrokkenheid. Hij signaleert onder meer menselijk leed en via de onderwerpen van zijn naïeve schilderijen probeert hij dat onder de aandacht te brengen. Verder schildert hij „alles wat hij ziet". Zijn woonplaats Weesp is ruim ver- Joop Smits voor een portret van de schilder.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1977 | | pagina 14