EEN SCHIEEEEACHTIGEIVWEIMS
HEINEKEN Al l l ll
De Heineken Galerij aan de Ferdinand Bolstraat.
De Heineken Galerij is in 1965
ingericht als kunstgalerij. Voor
die tijd werd de etalage voor
commerciële doeleinden ge
bruikt. Gelegen aan de drukke
Ferdinand Bolstraat op het
randje van de Amsterdamse
'PIJP' heeft de galerij een dui
delijk sociale functie. Talrijke
voorbijgangers en buurtbewo
ners komen op deze manier in
aanraking met K(k)unst en de
etalage heeft natuurlijk een
plezieriger aanzicht dan een
brouwerijmuur.
In de Heineken Galerij komen
alle facetten van kunst aan de
orde. Henk Hesselius, zelf
beeldhouwer/schilder, coördi
neert de contacten tussen de
kunstenaars en Heineken. Hij
streeft ernaar een zo groot mo
gelijke diversiteit van onderwer
pen in de galerij te brengen.
Twee tot driemaal per jaar
krijgen jonge mensen een kans
hun werk aan het publiek te la
ten zien, voorts is er een aantal
exposities van de zogenoemde
middenmoot en ook de ar
rivéskomen aan bod.
Samen met Ad Sinkeldam, af
deling reclame-service Heine
ken, richt Hesselius de galerij in
en zij zorgen ervoor een zo goed
mogelijke balans te vinden tus
sen de (meestal drie) kun
stenaars die hun werk tegelijk
exposeren. Elke expositie duurt
ongeveer een maand.
JOOP SMITS:
Als je hem ziet, weet je niet aan wie hij je
het meest doet denken, aan Kojak of aan
Barend Barendse. Maar tijdens een
gesprek met hem vergeet je beide figu
ren, want Joop Smits is een per
soonlijkheid apart.
Joop Smits exposeerde van 21 septem
ber tot 24 oktober jl. in de Heineken Ga
lerij in Amsterdam. Met zijn schilder
kunst behoort hij tot de groepering die
aangeduid wordt met ,,de naïeven".
Volgens zijn zeggen is hij de enige kas
telein die ook schilder is; reden voor ons
om eens nader kennis met hem te ma
ken.
Op het eerste gezicht een wellicht
vreemde combinatie: kastelein-kunst
schilder. Maar toch, als kastelein legt hij
een sterke betrokkenheid ten opzichte
van mensen aan de dag. Hij heeft als
zodanig een duidelijk sociale functie. En
in zijn schilderkunst ontdekken we ook
weer een intense sociale betrokkenheid.
Hij signaleert onder meer menselijk leed
en via de onderwerpen van zijn naïeve
schilderijen probeert hij dat onder de
aandacht te brengen.
Verder schildert hij „alles wat hij ziet".
Zijn woonplaats Weesp is ruim ver-
Joop Smits voor een portret van de schilder.