Hce staat het met de halve liter in het pilsenerasscrtiment C l&r&L Amstel heeft onlangs een brochure uit gegeven, waarin de detaillist informatie vindt over het ideale bierassortiment. Hierin heeft de 50 cl fles een belangrijke plaats. Er zijn heel wat gegevens, cijfers en on- derzoek-resultaten beschikbaar over de positie van de halve liter in het pilse- nerassortiment van de levensmiddelen en slijtersbranche. Uit deze enorme hoeveelheid materiaal kunnen duidelijke conclusies worden gedistilleerd, die voor alle betrokkenen, kleinhandel en dus ook groothandel, boeiende kost vormen. Daarom zetten we de meest sprekende feiten nog maar 'ns helder en kernachtig onder elkaar Consument De meeste consumenten kiezen één flesformaat en blijven daarbij. De halve liters hebben hun eigen en zeer trouwe afnemers. Dat geldt overigens ook voor de andere flesformaten. Tien procent van alle bierconsumenten koopt meerdere flesformaten. Dat betekent dat negentig procent kiest voor óf de 30 cl, óf de 45 cl, óf de 50 cl fles. Gezinnen die relatief veel bier consu meren, kopen vaak halve liters. Zij halen gemiddeld zelfs dertig procent meer bier in huis dan gezinnen die 30 cl flessen kopen. Een kwart van de bieromzet via de de taillist gaat in de halve-literverpakking. De resterende omzet gaat naar het 30 cl en 45 cl flesformaat (zie onderstaande grafiek). Uit deze grafiek blijkt duidelijk, dat de 30 cl fles verreweg de grootste omzet voor haar rekening neemt, name lijk vierenzestig procent. 30 cl 45 Cl 50 cl 64% 12% 24% Assortimentssamenstelling Het assortimentsbeleid van de detaillist houdt veelal in, dat per flesformaat een drietal merken elk op zijn eigen prijsni veau gevoerd worden Dit is van belang, om behoorlijk aan de wensen van de klanten tegemoet te komen. Binnen dat assortiment zullen de 30 cl, 45 cl zowel als de 50 cl fles vertegenwoordigd zijn (de breedte van het assortiment). In de diepte dienen zowel het 30 cl als het 50 cl assortiment te bestaan uit een hooggeprijsd, tussengeprijsd en laaggeprijsd merk, waarbij niet alleen het hooggeprijsde maar ook het tussen- geprijsde een sterk nationaal merk moet zijn. Uit onderzoek blijkt, dat de A-merken (zowel 50 als 30 cl) 71 procent van de markt bestrijken en de goedkope mer ken en/of winkelmerken 29 procent. Als belangrijkste kwaliteitsmerken wor den genoemd: Heineken, Grolsch en Amstel. Als goedkope merken gelden Bavaria, Classe Royal en de winkelmer ken. De hoogste merkenbekendheid wordt ge scoord door: Heineken 94% Amstel 80% Grolsch 65% Skoll 42% Heineken Amstel 3. Grolsch 14. Skol f5. Stella' tt Stella 22% Bekendheid zegt natuurlijk nog niet al les. Het gaat er ook om hoe de merken kwalitatief worden gewaardeerd. Ook op dit punt blijft dezelfde rangorde ge handhaafd Amstel mag zich dan ook verheugen in zeer merktrouwe klanten. Meer dan ze ventig procent van het Amstel bier wordt gekocht door mensen die nooit een an der merk kopen. Een tweede belangrijke reden voor de detaillist om A-merken in het assortiment op te nemen is gelegen in de bruto mar ge, die voor de A-merken in centen zo wel als in procenten hoger ligt dan voor de goedkope merken. Conclusie In een optimaal bierassortiment zijn in ieder geval halve liters van twee ver schillende A-merken vertegenwoordigd. Ten eerste de marktleider Heineken, met een hoger prijsniveau. En ten tweede een tussengeprijsd kwali teitsmerk waarmee u flexibel kunt opereren op prijsgebied, zonder uw marge uit te hollen. Hiervoor is Amstel, gezien marktaandeel, distributie, merk bekendheid en dealbijdrage het aange wezen merk. Wie geen halve liters voert, mist een stuk omzet, wie geen Heineken en Amstel halve liters voert mist óók nog een stuk winstgevendheid. Geïnteresseerden kunnen de Amstel brochure aanvragen bij het bureau klantenservice van Heineken, telefoon 020-703222. 13

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1977 | | pagina 13