Nog steeds groeit de Slijtersvakbeurs, aldus de heer Sleven, die zich herinnert dat na de eerste manifestatie in de RAI al spoedig naar een grotere ruimte moest worden uitgezien. De beurs verhuisde toen naar de Amstelhal, waar hij sinds dien steeds wordt gehouden. Dit jaar was (met een oppervlakte van tiendui zend vierkante meter) een absolute top per: een toename in ruimte van dertig procent ten opzichte van 1976. Het aan tal deelnemers bleef ongeveer hetzelfde. De belangstelling is dit jaar nogal terug gelopen. In totaal bezochten 5.195 (vo rig jaar 5.995) vakgenoten en in het vak geïnteresseerden, van wie de meesten op zondag binnenkwamen, deze tiende Nationale Slijtersvakbeurs. De animo om de beurs te gaan bezoeken was, geme ten over het hele land, niet bij alle slijters levensgroot aanwezig, getuige de gege vens die de heer Vinckers ons ver schafte. Het sterkst waren Utrecht, Noord-Holland en Zuid-Holland ver tegenwoordigd. Vergeleken met het aantal slijtersvestigingen per provincie viel er uit de overige delen van het land een opkomst van ongeveer vijfentwintig procent te constateren. Op de veelgehoorde vraag of het sluitingsuur op maandag (de laatste ja ren om 22.00 uur) vervroegd dient te worden, zal onder andere aan de hand van de uitslag van een na de beurs ge houden enquête binnenkort antwoord gegeven worden. De ontwerper en de bouwers van onze stand over de stand De bezoekers aan onze stand zullen ze ker geen idee hebben gehad van de hoeveelheid werk en tijd die voorafgaan aan het tot stand komen van onze op vallende deelneming aan deze Slijters vakbeurs 1977. En dat hoeft ook niet van de heer G. Dorant, ontwerper en geestelijke vader van het gebeuren. Voor hem telt alleen het uiteindelijke re sultaat en de mate waarin dit resultaat overeenkomt met de oorspronkelijke opdracht. Dat realiseren van zo'n opdracht bete kent vele maanden van tevoren praten met mensen van Heineken, het thema waarmee gewerkt wordt vaststellen en de ruwe opzet van de stand bepalen. En dan, na de goedkeuring, worden de schetsen en de maquette gemaakt. Dat alles in nauwe samenwerking met de bouwers, Bob Brand van ateliers Jan Luhlf en Jan Koster van de afdeling re clame-service van Heineken. Van tevoren is bepaald dat de stand een opvallend uiterlijk moet krijgen en bo vendien een gezellige sfeer moet uit stralen. Kortom, onze afnemers moeten zich aangetrokken voelen tot een be zoek aan onze stand. Dat die opzet ten volle geslaagd mag worden genoemd, getuigen de foto's. Het kostte onze relaties vaak moeite een plaatsje te veroveren en er zijn goede zaken gedaan. Voor de geïnteresseerden enkele cijfers. Er werd 1.500 meter flaneldoek in de tentvormige constructie verwerkt. De totale oppervlakte van de stand be sloeg maar liefst een kleine 600 m2 en er De heren Dorant (links) en Brand respectievelijk ontwerper en een van de bouwers van de Heineken stand is ter plaatse anderhalve week hard ge werkt om de stand op de zaterdag voorafgaande aan de opening, op te kunnen leveren. Aan 80 tafels konden 320 afnemers een plaatsje vinden om vanuit twee tappun ten te worden voorzien van bier, fris dranken of gedistilleerd. In deze gezellige sfeer was er gelegen heid om geïnformeerd te worden door de vertegenwoordigers over de ver schillende beursaanbiedingen en men kon hiervoor orders opgeven. Het thema, Het assortiment waar muziek in zit, werd benadrukt door passende muziek, verzorgd door de Romances", zie de voorpagina, die op een centraal in de stand opgenomen muziekpodium hadden plaats genomen. Rondom dit podium was het dranken- Een kijkje in de stand. Rechtsboven een gedeelte van het orkestje De heer J. A. Vleghert, hoofd verkoopdiensten thuisverbruik bier van Heineken, in gesprek met de heer Hooy. assortiment van Heineken geëtaleerd. De hele stand was aangekleed met dis plays van onze produkten, gecombi neerd met weelderige planten. Het re sultaat was een bijzonder mooie en te gelijkertijd uitnodigende Heineken stand waar bouwers en ontwerper terecht trots op mochten zijn. Eén ding vinden de eerder genoemde heren een trieste zaak: Het na afloop van de beurs weer afbreken en verwijderen van de totale stand. ,,lk doe dit al jaren," aldus Bob Brand, ,,maar ik zal er wel nooit aan wennen, het doet mij iedere keer een beetje pijn, maar ja, het hoort erbij." Het Produktschap over Vakbeurs De heer Th. Chr. G. Hooy, voorzitter van het Produktschap voor de detailhandel in alcoholhoudende dranken, heeft een uitgesproken mening over de Slijters vakbeurs 1977. Hij vindt de manier van presenteren door de deelnemers, vergeleken met 1976 sterk verbeterd Met name de nadruk die gelegd werd op het aspect voorlichting aan de bezoe kende slijters vindt de heer Hooy erg vooruitgegaan. Voorlichting over de verkoopmogelijkheden die de slijter heeft met het assortimentcadeau ver pakkingen en het totale assortiment al coholhoudende dranken De heer Hooy is hier erg gelukkig mee, omdat naar zijn mening deze voorlich ting onmisbaar is voor de slijterij van vandaag en morgen. De slijterij van vandaag is een vol waardige detailhandel, door overheid en publiek als zodanig erkend De slijterij van morgen dient nog agressiever in de markt te opereren en heeft hiervoor in formatie broodnodig. Niet alleen over het assortiment alcoholhoudende dranken maar ook over het branche- 5

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1977 | | pagina 5