Een voorbeeld van een magneetetiket, dat met ihgang van het nieuwe factureersysteem op elke verpakking zal worden aangebracht. En voor de afnemers worden de onver mijdelijke wachttijden bij de check out zoveel mogelijk beperkt. Het bezorgen van goederen, een service die Klamer naast de zb-groothandel hanteert, wordt gehandhaafd en zono dig aangepast. Verder komt er in het nieuwe gebouw een kantine, waar naast de bezoekende afnemers ook passanten welkom zijn voor een drankje of een hapje. De kanti ne kan bijvoorbeeld door andere be drijven in de omgeving als lunchadres worden gebruikt. Blijft de vraag waar de extra omzet van daan moet komen, die de grotere ruimte waar gaat maken. Een doorkijkje in het oude pand ponskaart, samen met de naamkaart van de afnemer, bij de kassa's verwerkt tot een factuur. Een vrij arbeidsintensief karwei. Voortaan zal worden gewerkt met mag neetetiketten die op elke verpakking worden aangebracht. Op dit etiket wor den de noodzakelijke gegevens vermeld, zoals artikelomschrijving, artikelnum mer, adviesprijs consument, inkoopprijs en BTW-code. Bij de check out „leest" de controleur met behulp van een zogenaamde mag neetpen de op de etiketten aangebrach te tekst door over de zwarte strip van het etiket te strijken. Deze magneetpen is verbonden met de computer waar vliegensvlug de factuur wordt gemaakt. De voordelen van dit nieuwe systeem zijn onder andere dat de artikelen (het assortiment bestaat uit meer dan 10.000 artikelen) nu elektronisch gevolgd wor den zodat met een optimale voorraadbeheersing wordt gewerkt. Twee auto's uit het wagenpark van de gebroe ders Klamer. De gebroeders Klamer zijn zeker niet van plan passief te wachten op de grotere verkoop. Zij gaan zich, nog meer dan in het verleden, op de andere markten naast de levensmiddelendetailhandel richten: horecabedrijven, bedrijfskanti nes, speciaalzaken en recreatiebe- drijven in Groningen en wijde omgeving. Voorwaarden tot welslagen zijn een prettige sfeer, een sterk assortiment en aantrekkelijke prijzen. Maar vooral een goed contact met de klant, die in het be drijf van de gebroeders een centrale plaats inneemt. De Klant is Koning wordt hier nog met hoofdletters geschreven. En dat is zo gezegd met de paplepel ingegeven. Tenslotte heeft Klamer een traditie op dit punt. Vanaf 1887, toen de grootvader van de huidige twee directeuren een winkel in kruidenierswaren in de Mau- ritsstraat opende, via de Westerkade waar Lukas Klamer een traditionele groothandel begon, naar het huidige bedrijf, heeft de naam Klamer een solide klank gekregen in Groningen en om streken. En dat geeft, aldus de gebroeders Johan en Andries, verplichtingen. Verplichtin gen, die nu in het bestaande bedrijf en straks in het gloednieuwe pand waarge maakt zullen worden; daar staat de naam Klamer borg voor! De heren Johan (midden) en Andries (rechts) genwoordiger R. de Haan. Klamer in gesprek met onze groothandelverte-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1977 | | pagina 21