WIJN un Ti WIJN MET WR Parlant du vin...(9) Steeds meer ontmoet ik mensen in mijn omgeving, die kennis hebben gemaakt met kwaliteitswijnen uit Italië. Het is genoegzaam bekend, dat reeds lang grote hoeveelheden Italiaanse wijn in ons land werden geïmporteerd „en vrac" dat wil zeggen gepompt op tank auto's of grote containers. Deze zeer buitenland op touw te zetten. Zelfs tegen het misbruiken van naam en flesvorm van de Chianti (spreek uit kieantie) werd nauwelijks iets ondernomen. Terwijl de met raffia omvlochten karaf internatio naai als een kenmerk voor Italië kan doorgaan, zoals onze molentjes of klompen, kwam de wijn met deze naam daarom al een beter lot zouden verdie nen. In de rijke landen is grote vraag naar kwaliteitswijnen met als gevolg veel te hoge prijzen voor bekende namen. Ei genlijk is het te zot om in een restaurant ƒ30,- voor een doorsnee Bordeaux te moeten betalen. De regionale Bourgog nes of Beaujolais de Cru komen meestal, zelfs bij een milde calculatie van de professionele gastheer, nog hoger uit. Het aanbod in wijnen van een bepaald niveau zal vergroot moeten worden, wil len we als consumenten niet gedoemd zijn bij feestelijke etentjes wijnen te drinken die zich niet onderscheiden van die van de vorige dag en van de de vori ge dag en van de... Eén van de kostelijke eigenschappen van wijn is juist het van tijd tot tijd blij herkennen en inspireren. De Italiaanse wijnbouwers zijn er pas in de jaren zestig toe overgegaan om in navolging van de Fransen controle te gaan uitoefenen op de cultuur en vinifi- catie van wijnen die reeds bekendheid hadden verkregen om bepaalde ge waardeerde eigenschappen. Dat gaat zowel op voor eenvoudige streekwijnen als Valpolicella en Bardolino als voor de hiervoor genoemde grootheden Barolo en Barbaresco. De bepalingen die in Frankrijk gelden voor de appellation contrölée (zie Par- lant 5) werden overgenomen en zelfs nog aangevuld. Zo mag nergens in Italië suiker aan de gistende most worden toegevoegd als men voor het kwaliteits garantiezegel in aanmerking wenst te komen. simpele wijn, in Nederland gebotteld, ging en gaat nog steeds onder allerlei Franse aanduidingen de markt in en vindt daar een gretig publiek dat voor het dagelijkse slokkie niet al te veel wil uit geven. Gelijk hebben ze! Het ware te wensen, dat nog veel meer landgenoten van tijd tot tijd of misschien zelfs dage lijks een glas eenvoudige wijn zouden drinken. Waarom eigenlijk niet. Over die gewone Italiaanse wijn gaat deze parlant echter niet. Er valt trouwens niet zo erg veel over te vertellen. Nee, ik bedoel heel duidelijk de hierboven aangehaalde kwaliteitswijnen, geïmporteerd op fles al of niet voorzien van een kwaliteitsga rantie. Het zijn de wijnen die herkenbaar zijn aan hun specifieke kenmerken, ty pisch voor de soort. Er is een aantal oorzaken aan te wijzen waarom de Italiaanse wijnen internatio naal niet dezelfde bekendheid hebben als de Franse. Eén van die oorzaken is de lokale bekendheid van de grote wijnen in Italië die zelfs enige decennia teruggaat. In tegenstelling tot de Franse wijnbouwers, die in de negentiende eeuw begonnen waren een reputatie op te bouwen en te beschermen, hebben de Italianen te lange tijd niets gedaan om collectief iets aan propaganda in het J. Zellenrath lang niet altijduit Italië. Nog maar goed twintig jaar geleden hebben Italiaanse marktonderzoekers vastgesteld dat in Nederland vrijwel overal Chianti verkrijgbaar was terwijl hun exportcijfers nauwelijks enig volu me aantoonden. Namen als Barolo, Barbaresco, Brunello di Montalcino, om maar enkele van de grootste wijnen van Italië te noemen, zijn in ons land slechts in een kleine kring van kenners en liefhebbers bekend, om nog maar te zwijgen over Amarone, Gattinara, Orvieto, Verdicchio en derge lijke die gemakkelijker in prijs liggen dan de eerder genoemde wijnen en alleen Een grote moeilijkheid bij het populari seren van de Italiaanse wijnen is natuur lijk de taal. Met ons mondje Frans lukt het vrij aardig de namen van Franse wijnen te onthouden De klinkercombi naties voor Italiaanse benamingen ko men aanvankelijk gelijkluidend bij ons over. In het hiernavolgende wil ik probe ren aan te tonen dat met een beetje ge heugentraining het onthouden van die namen niet zo moeilijk is als het op het eerste gezicht lijkt. De meeste Italiaanse wijnen worden ge noemd naar de druivesoort waaruit ze zijn gewonnen, Wanneer u dus enkele van de belangrijkste kent hebt u een 16

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1977 | | pagina 16