Vrumona's visie op de prijzenslag in de frisdrankenmarkt De Bij Het Werk-markt. leder produkt heeft een levenscyclus, zo ook de produktcate- gorie vruchtenlimonades, waarvan sinas veruit de meest ge vraagde smaak is. De vruchtenlimonademarkt, die toch al werd gekenmerkt door felle concurrentie en lage prijzen, wordt nu kleiner in volume. Toch tracht iedere fabrikant zijn afzet te behouden. Het resul taat: een ongekend felle prijzenslag. Wie is daarbij gebaat? Niet de fabrikanten, want hun variabele kosten worden nau welijks gedekt. Vroeg of laat moet dat leiden tot sluiting van bedrijven (tenzij de overheid bijspringt om de werkgelegenheid te handhaven). Ook de handel profiteert er niet van. Want de marges zijn onvoldoende om de handlingkosten goed te ma ken! De huisvrouw dan wellicht? Nee! Want zij wantrouwt produkten die ondanks alle kostenstijgingen alleen maar goedkoper worden. Veel frisdranken zijn dan ook, ondanks hun lage prijzen, door de detailhandel nauwelijks meer als publiektrekker te gebrui ken. Alleen met sterke merken, zoals Pepsi, 7-Up en Royal Club, is nog een goed rendement te behalen. Elke weldenkende ondernemer streeft naar continuïteit op basis van een gezond rendement. Dat geldt voor zowel fabri kanten als groot- en kleinhandelaren. Wie zich uitsluitend op lage prijzen concentreert, ondergraaft daarmee zowel het vertrouwen van de consument als zijn ei gen voortbestaan. Sterke merken die goed worden ondersteund door reclame en promoties vormen de basis voor het Vrumona beleid, nu en in de toekomst. Daarvan profiteert niet alleen Vrumona zelf, maar ook de di stribuerende handel. GOEDE PRESENTATIE Het voorafgaande had vooral betrekking op de activiteiten van Vrumona in de sector thuisverbruik, waar 73% van het totale frisdrankenvolume wordt afgezet. Maar ook in de horecasector speelt Vru mona een toonaangevende rol. Natuur lijk mede dankzij het feit dat dit bedrijf deel uitmaakt van het Heineken con cern. Nu stelt deze sector specifieke eisen. Want een slecht verzorgd glas „fris" in het horecabedrijf doet afbreuk aan het image van de drank... en aan het goede gastheerschap van de horeca-onderne- mer! Daarom is Vrumona niet gelukkig met het gebruik van literflessen in de horeca. Want is zo'n fles eenmaal aan gebroken, en blijft hij zo te lang staan, dan verliest de drank zijn koolzuur en daarmee zijn „frisheid". Het kleine flesje staat wel garant voor de frisheid van het produkt. Het biedt ook een meer verzorgde aanblik, en dat wordt door de meeste gasten duidelijk gewaardeerd. Goede tapapparatuur vormt eveneens een belangrijk hulpmiddel om de kwali teit van de frisdranken te kunnen garan deren. Daarom levert Vrumona zelf pre- mix- en postmix-tapapparaten die aan de hoogste kwaliteitseisen voldoen. litatief hoogwaardig assortiment auto maten voor flesjes, blikjes of bekertjes. Dankzij goede contacten met vooraan staande automatenfabrikanten, is Vru mona in staat ook op dit gebied objectief te adviseren. En door de relatie met Hei neken beschikt het bedrijf over een groot en wijdvertakt service-apparaat. De Sielaff flesjes- of blikjesautomaat is be schikbaar in twee uitvoeringen, die in wezen alleen in capaciteit verschillen: de FK 60 en de FK 150. ...ofwel BHW-markt omvat scholen, be drijven, kantoren, ziekenhuizen en in stellingen. Dat is nog steeds een interessante groei markt. Want, hoewel koffie niet meer is Deze Olland 112 postmix bekerautomaat heeft een capaciteit van 2400 drankjes. weg te denken uit ons dagelijkse leef- en werkpatroon, een frisdrankje op z'n tijd werkt ook verkwikkend. En om de verstrekking daarvan te ver gemakkelijken, biedt Vrumona een kwa- De Vrumona Kompakbar, een complete post mix bekerautomaat met een capaciteit van maar Helst 1800 drankjes.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1977 | | pagina 17