Vrumona's positie in de frisdranken- markt Distributie De pijlers voor Vrumona's marktpositie Was voorheen de distributie van fris dranken geheel geconcentreerd bij de daartoe gespecialiseerde drankenhan dels, vandaag de dag vindt „fris" zijn weg naar het thuisverbruikkanaal vooral via levensmiddelengrossierderijen, grootwinkelbedrijven, cash and carry bedrijven en discounters. Geen wonder, want frisdranken vormen heden ten da ge een belangrijk onderdeel van het le vensmiddelenpakket. De drankenhandels zijn echter nog altijd de leverancier voor horecabedrijven en slijterijen, terwijl zij tevens nog een aan zienlijk aantal levensmiddelenwinkels tot hun klantenkring mogen rekenen. Vrumona heeft gedurende de afgelopen vijf jaar, ondanks de felle concurrentie, haar aandeel in de totale markt zien toe nemen van 14 procent in 1971 tot ruim 17 procent in 1976. Daarmee is Vrumona Nederlands grootste frisdrankenfabri kant. Opvallend is Vrumona's leidende positie in het horecasegment (in 1976: 40 pro cent marktaandeel) en in de B(ij) H(et) W(erk) markt (30 procent). Maar ook het 12 procent marktaandeel in de sector thuisverbruik mag er zijn! KENNIS VAN DE MARKT Vrumona beschikt over een diepgaande kennis van de frisdrankenmarkt en houdt die ook voortdurend op peil. Want alleen op grond daarvan is een slag vaardig beleid mogelijk. Op nieuwe ont wikkelingen in consumptiepatronen moet tijdig worden geanticipeerd, even als op bijvoorbeeld ontwikkelingen in de distributiesector.. Hierdoor kunnen kostbare mislukkingen zoveel mogelijk worden voorkomen. Vrumona's gevarieerde kennis en erva ring staan ook ter beschikking van afne mers op groot- en kleinhandelsniveau, die daarvan graag profiteren. KWALITEITSPRODUKTEN Vrumona produkten voldoen aan de hoogste kwaliteitsnormen, mede omdat in Bunnik één van 's werelds modernste frisdrankenfabrieken staat. De produk- tieprocessen worden hier door compu ters gestuurd, waardoor de optimale kwaliteit van de produkten te allen tijde verzekerd is. Want alleen door constant de beste kwaliteit te leveren is een merkartikel-beleid mogelijk. STERKE MERKEN Pepsi-Cola, 7-Up, Royal Club, B3 en Sisi zijn vertrouwde namen bij de Neder landse consument. Niet alleen omdat deze produkten kwalitatief aan hoge ei sen voldoen, maar ook omdat ze onder steund worden door een effectief pro gramma van reclame en andere promo tionele activiteiten. Alleen te stellen „kwaliteit is onze reclame" gaat niet op in de woelige frisdrankenmarkt. Een goed produkt moet ook goed onder steund worden wil het vandaag de dag nog een kans maken. Anders wordt het onvermijdelijk meegesleurd in de heillo ze prijzenslag die momenteel plaats vindt.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1977 | | pagina 16