VRUMONA IN DE FRISDRANKENMARKT Groei frisdrankenmarkt stagneert - vruchtensappen en -dranken sterk in opmars Marktontwikkelingen „u Landelijke Ontwikkeling consumptie frisdranken 1966-1976 (in miljoenen liters)* 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 In 1976 consumeerden wij Nederlanders met z'n allen zo'n 848 miljoen liter „fris"; dat is 61,4 liter per hoofd van de bevolking. Een onvoorstelbare plas, inderdaad: ruim 80 procent meer dan tien jaar geleden! Echter, gerekend over de afgelopen vijf jaar bedroeg de totale stijging van de frisdranken consumptie in ons land nog maar 7 procent. En dat ondanks de uitzonderlijk mooie zomers van 1975 en 1976. Kortom, de groei van de frisdrankenconsump tie stagneert, mede door de dramatische te rugval van vruchtenlimonades. Daarentegen neemt de belangstelling voor vruchtensappen en -dranken sterk toe. Kennelijk wordt Nederland gezondheidsbe- wust, wat ook wordt bevestigd door de suc cesvolle introductie van suikervrije 7-Up. Op de gevolgen van deze ontwikkelingen voor zowel industrie als handel, en voor Vrumona in het bijzonder, willen wij hierna uitvoerig in gaan. Consunptie per hoofd van de bevolking in liters 1 36,9 Excl. Fosco, Royal Club Shandy, vruchtensappen en export. 14 Tot en met 1971 leek de frisdranken- markt zich stabiel te ontwikkelen. Alles wees op verdere groei. De industrie reageerde hierop door zware investeringen in produktiecapa- citeit. Toen kwam het „rampjaar" 1972. Door de invoering van de frisdranken accijns èn als gevolg van de slechte zo mer in dat jaar, ontstond er een diepe deuk in de groeicurve. De totale frisomzet liep met bijna 10 procent terug! Het jaar 1973 bracht enige verbetering, maar in 1974 veroorzaakte de slechte zomer weer een daling (van 7,7 procent). De fraaie zomers van 1975 en 1976 zorgden gelukkig weer voor een omslag in positieve richting. Maar al met al heeft de frisdrankenindus trie weinig redenen tot juichen. Door de stagnerende afzetgroei ener zijds en de overcapaciteit aan produk- tie anderzijds, staan de frisdranken- prijzen fors onder druk. Nog een factor die daartoe bijdraagt is de toenemende concentratietendens in de handelskanalen. De grote organisaties, die tezamen zo'n 80 procent van de frisdrankenomzet in het thuisverbruiksegment voor hun re kening nemen, vormen machtige ge sprekspartners voor de elkaar fel be concurrerende frisdrankenfabrikanten. 792 809 809^. 848 65^ ^722 716 747 46^ 527 ^358 het vooral 1+13,1% I j/dalir cgaande +5,9% ïg t.o. jaar +17,6% v. +10% +9,7% -9,6% +13% -7,7% +8,3% +4,8% 41,6 43,7 50,1 55,5 60,2 53,3 60,3 55,1 59,2 61,4

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1977 | | pagina 14