Alle vijftien bedrijven worden dagelijks, soms wel twee of driemaal per dag, bevoorraad door het distributiecentrum, de firma Jan Bastmeyer en Zonen, in Oosterhout. Daarvoor heeft men de be schikking over drie 18- tonners en twee wagens met oplegger (20-tonners). Dit jaar hoopt men nog drie nieuwe filialen aan het totaal toe te voegen, maar ook in de komende jaren wil men de af zet verder opvoeren door uit breiding van het aantal vestigingsplaatsen of door overname van andere bedrij ven. Door een gestadige groei van de afzet, een volledige auto matisering en een efficiënte bevoorrading van vijftien af zetkanalen, kan aan de kos tenstijging het hoofd worden geboden. Bovendien heeft men een concentratie van le veranciers doorgevoerd en dat betekent grotere orders De gemiddelde omzetsnel- heid per artikel bedraagt 21 dagen en dat is zeer gunstig. Voor bier, frisdranken en vruchtesappen is de uitkomst nog fraaier, namelijk een week. De Nettoramazaken behoren tot de eerste bedrij ven in Nederland, die het bier uitsluitend per krat verkoch ten. Ten aanzien van de om zet per werknemer in het be drijf, is het resultaat al even opwekkend. De omzet per werknemer ligt driemaal ho ger dan gebruikelijk. Men hoopt dit jaar een gezamen lijke omzet van alle Nettora mazaken te bereiken van 75.000.000,-. Bier, frisdran ken en vruchtesappen nemen daar veertien procent voor hun rekening, een bepaald niet onaanzienlijk aandeel. De bedrijfsomzet is de laatste drie jaar verdubbeld, maar in die zelfde periode werd de verkoop van het Heineken en Amstel bier vertienvoudigd, Kijkje in het levensmiddelen magazijn en scherpere prijzen. Het 1050 artikelen omvattende as sortiment is voor zeventig pro cent afkomstig van de merk artikelfabrikanten, slechts dertig procent van de artike len behoort tot de B-merken. Maar er worden ook produk- ten geïmporteerd uit België, Portugal en Italië. In alle Nettorama-zaken is een weliswaar klein, doch compleet assortiment voor handen, waarin vertegen woordigd alle artikelen die in deze branche als „snello- pers" worden aangemerkt. - ken wordt met de omzet van de Firma Jan Bastmeyer en Zonen in 1967, toen nog 250 afnemers bevoorraad moes ten worden, dan kan gesteld worden, dat de omzet in 1967 gelijk lag met het resultaat van één huidig filiaal. Daar reclamevoering een on misbaar onderdeel vormt van de vele verkoopactiviteiten, heeft men in het distributie centrum te Oosterhout een eigen reclamestudio inge richt. In het verkoopsysteem wordt echter geen gebruik gemaakt van reclame-aan biedingen door middel van eigen folders, want zo stelt de heer J.Th. Bastmeyer: ,,De hele winkel is één reclame aanbieding". Wekelijks kan de consument daarvan ken nis nemen in de regionale dagbladen, de huis-aan- huis-verspreidingen en de weekbladen. Maar men heeft in het reclamebudget toch ook nog wat ruimte gelaten voor de benodigde naamre- clame en ook wordt er nog wel eens iets gedaan op het gebied van sponsoring van daarvoor in aanmerking ko mende verenigingen. Wie een bezoek brengt aan het distributiecentrum te Oosterhout, wordt aange naam getroffen door de pret tige sfeer die ervan uitstraalt. Maar hard gewerkt wordt er ook door de vierde generatie Bastmeyer en het voltallige personeel. Dat moet ook wel, omdat de huidige directie de stelregel hanteert: „Liever tienmaal een dubbeltje dan driemaal een kwartje verdie nen". J. Reppel Het drankenmagazijn dankzij een slagvaardig ver koopbeleid. Als de omzet van nu vergele De tweehoofdige leiding: de heren J. Th. Bastmeyer (links) en H. J. Bastmeyer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1977 | | pagina 11