MET HEINEKEN HET LAND IN so Causerieën 7 De heer H. W. Nijen- huis van Heineken geeft een rondlei ding door de brou werij. Met deze ingrediën ten maakt u heerlijke oosterse schotels. Mevrouw H. M. Otten bezig aan de reusachti ge pan mihoen. waarbij de gastvrouw van de avond een uiteenzetting geeft over de wetenswaar digheden van de oosterse keuken. Hier nemen uiteraard de produkten van Co- nimex een belangrijke plaats in. Coni- mex begon al vóór de Tweede Wereld oorlog met de fabricage van de toen nog weinig bekende rijsttafelartikelen Het woord rijsttafel geeft overigens nogal eens aanleiding tot spraakverwarring. Een rijsttafel is in het Verre Oosten niets anders dan de gebruikelijke warme maaltijd waarvan het hoofdbestanddeel rijst is. Het is dus niet van belang hoeveel ,,bij"gerechten er nog geserveerd wor den. Een uitgebreide rijsttafel kan soms wel uit twintig verschillende gerechten bestaan! Naast de rijsttafel is uit het Verre Oosten verder bekend de nasi go- Nadat de Conimex-gastvrouw de huis vrouwen heeft meegenomen naar oos terse sferen, voert een Heineken verte genwoordiger iedereen terug naar de Lage Landen, waar het bier gebrouwen wordt. Onder het motto ,,Wat is bier eigenlijk", geeft de vertegenwoordiger, ook weer via dia's een rondleiding door de brou werij, waarbij hij niet alleen vertelt hoe het populaire pilsener gebrouwen wordt; ook andere typen bier, zoals Oud Bruin, Bokbier en Van Vollenhoven Stout ko men aan de orde. En dan is natuurlijk de glasbehandeling een heel belangrijk punt. Ook op dit gebied krijgen de dames enkele zeer nuttige tips. De samenwerking tussen Conimex en Heineken dateert al uit de jaren vijftig. In die tijd is er heel wat veranderd; aan vankelijk werden de presentaties ge houden met behulp van flanelborden. gen Heineken treedt op verschillende ma nieren met zijn produkten naar buiten onder meer door het maken van reclame via radio en televisie, door verkoopbe vorderende activiteiten, maar ook door informatieve presentaties, vaak samen met andere merken. Zo zijn er bijvoor beeld samen met Conimex, de Oosterse keuken-kenner, causerieën voor huis vrouwen. En via het Bureau Voorlichting Merkartikelen worden gastlessen gege ven aan huishoudscholen onder het motto: anders dan anders eten. Tevens staan voorlichtingsmiddagen voor huis vrouwen op het programma. Het zijn meestal (huis)vrouwen die een causerie, georganiseerd door Conimex en Heineken, meemaken. Allerlei vrou wengroeperingen zijn erg geïnteres seerd in zo'n presentatie; dat blijkt ook wel uit het feit dat per maand ongeveer dertig presentaties worden gegeven, en dat daarbij per keer gemiddeld zeventig vrouwen aanwezig zijn. De beide firma's hebben dan ook een zeer onderhou dende avond te bieden, waarbij hapje en drankje aangenaam afgewisseld worden met boeiende informatie. Iedere causerie begint met een diaserie, reng, bami en mihoen, welk laatste ge recht de gastvrouw tijdens de presenta tie ook bereidt. Zo kunnen de aanwezige dames haar het mysterie van de berei ding afkijken, en zelf proberen een oos terse keukenprinses (kokki genoemd) te worden. Bovendien kan iedereen het door de gastvrouw klaargemaakte ge recht proeven. Van die gelegenheid wordt maar al te graag gebruik gemaakt! En dan blijkt dat bij de mihoenschotel een glas Heineken bier uitstekend smaakt. Hierop plakte men de figuurtjes waar mee het verhaal geïllustreerd werd. Pas later besloten Conimex en Heineken over te gaan op de veel modernere dia serie. De presentaties zijn uitgegroeid tot interessante causerieën, die op in dringende wijze de aandacht van de consument voor beider assortiment vra- De mihoenschotel viel zeer in de smaak.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1977 | | pagina 7