1977 Het BRUG-groothandelcentrum te Utrecht, een van de 42 vesti gingen in ons land. en 16.000 artikelen aantreffen. Hoewel de verkoopruimte van de nieuwe vestigingen meegroeide en men rekening begon te, houden met eisen van de zijde van de klant als gemakkelijk en snel bereikbaar en voldoende parkeergelegenheid, veroor zaakte die toename van het assortiment veel problemen. Ook de afnemer van De BRUG veranderde. Van de groentehandel via vrijwel iedere detaillist die artikelen uit het levensmiddelen-assortiment verkocht, werd het assor timent aangepast aan de inkoopeisen van drogisterijen, hore cabedrijven, kantines en de recreatiemarkt met campingbe- drijven enzovoort. Voor deze nieuwe groep afnemers was een ander, gespeciali seerd assortiment nodig. Door zich aan deze vraag aan te passen is door De BRUG bereikt dat van het totale aantal afnemers vijftig procent afkomstig is uit deze nieuwe markt en dat deze groep goed is voor dertig procent van de omzet. Het personeelsbestand van de BRUG Centrale dat in 1957 De ambachtelijke slagerij in een van de vestigingen in Amsterdam bestond uit één man (de toenmalige en huidige directeur, de heer L. Krieberg) is nu toegenomen tot veertien mensen, die voor de 42 BRUG-vestigingen de inkoop, reclame en adminis tratie verzorgen. Het personeelsbestand van de 42 Brug-vestigingen is op dit moment 800 personen, waarbij een snelle rekensom ons leert dat iedere medewerker staat voor een omzet van ruim 700.000 gulden. Werd in 1957 gestart met een verkoopruimte van 400 m2, op dit moment wordt druk gebouwd aan een bedrijf in Groningen met een oppervlakte van 10.000 m2 welk pand als vervanging gaat dienen voor de bestaande vestiging in deze stad. Het is dus feest bij De BRUG en de bij haar aangesloten groot handelcentra. Maar niet alleen omdat De BRUG 20 jaar bestaat. Vooral ook omdat men de toekomst voor het zelfbedienings systeem bij de groothandel in levensmiddelen met optimisme tegemoet ziet. En daarom, proficiat BRUG Centrale! ment" brengen. Hieronder werd de, vergeleken met nu, be perkte groep levensmiddelen onder de naam merkartikel ver staan. Een vereiste voor de groentehandel was: een probleemloos aantal levensmiddelen dat zonder veel moeite naast het AGF-assortiment kon worden verkocht. En de opzet was deze afnemers naar- de consument toe te presenteren onder de naam De BRUG. Deze naam was ontstaan doordat men de BRUG-organisatie wilde zien als een figuurlijke brug tussen enerzijds de fabri kanten van merkartikelen en anderzijds de consument. Deze aanpak bleek succesvol, maar kreeg een andere inhoud door het nieuwe vestigingsbesluit dat in 1961 van kracht werd. Het aantal potentiële afnemers van De BRUG nam ineens sterk toe; door dit vestigingsbesluit en de branchevervaging die daarvan het gevolg was kwamen er rond 50.000 verkooppun ten voor levensmiddelen bij. Omdat de omzet in levensmiddelen bij deze nieuwe verkoop punten, slagerijen, bakkerijen, melkhandels, enzovoort relatief laag was, werd al snel de mogelijkheid voor de groothandel, Een kijkje in de verkoopruimte van de vestiging te Utrecht. die het zb-systeem hanteerde, geboren. Immers men gebruikte het motto ,,zelf halen, dus lage prijzen" en een snelle, dage lijkse manier van inkopen. Mede door bovenstaande ontwikkelingen groeide het aantal zb-groothandelbedrijven in ons land in snel tempo en groeide De BRUG groothandelcentra naar 42 vestigingen, verspreid over het gehele land. De omzet, in 1957 met tien leden rond 10 miljoen gulden aan kruidenierswaren, nam toe en zal dit jaar de 570 miljoen gulden waarschijnlijk overschrijden. Maar deze groei bleef niet beperkt tot het aantal vestigingen en de omzetten. Het assortiment nam enorm toe. Werd er in 1957 zaken gedaan met een assortiment van nog geen 1000 artike len, doublures meegerekend, nu in 1977 is dit assortiment uitgegroeid van 6.000 tot 10.000 artikelen in de food- en 2.000 tot 6.000 artikelen in non-food sector. Men kan dus in De BRUG groothandelcentra tussen de 8.000 Wij zien de toekomst voor ons zelfbedieningssysteem met optimisme tegemoet,aldus de heer Krieberg ?T»v 25

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1977 | | pagina 25