Eiw
I
m
1957-1977
SRV/Heineken vergissingen-spel
CO-OP-actie met
Heineken bierpullen
éi
&etêiuiuercL
n
1957 Ven's ,,PAK-HUIS", het eerste BRUG-groothandelcentrum aan het Donkere
Spaarne in Haarlem.
De BRUG Centrale viert, samen met de 42 aangesloten BRUG
zelfbedienings-groothandelsbedrijven, haar 20-jarig bestaan.
Het is dus feest bij De BRUG.
Dat is allemaal begonnen in 1957 aan het Donkere Spaarne in
Haarlem, waar de eerste Nederlandse Cash Carry met een
verkoopruimte van 400 m2, onder de naam Ven's ,,Pak-huis",
haar deuren opende. Die vestiging werd toen wel eens ,,Het
lichtpunt aan de Donkere Spaarne" genoemd.
Het assortiment was beperkt, zeker vergeleken met vandaag,
maar de belangstelling tot kopen van de zijde van de detaillis
ten uit Haarlem en omgeving was bijzonder groot, met als
Ga er eens rustig voor zitten met een glas Heineken bier in de
hand Bekijk de tekening op de voorzijde van de kaart, onze
tekenaar heeft hierin vijf vergissingen gemaakt.
Zo werd voor de kopers en koopsters van Heineken het
SRV/Heineken vergissingen-spel uiteengezet.
Bij aankoop van iedere krat of tray Heineken bier ontving de
consument van zijn SRV-man in de maanden januari en fe
bruari een kaart voorzien van een tekening en een briefkaart,
waarop de in de tekening gevonden fouten moesten worden
ingevuld.
Heeft u ze al gevonden?
De actie werd ondersteund door advertenties in de dagbladen,
folderplaatsingen en een groot aantal reclamespots via de ra
dio. Dat de actie een groot succes werd, blijkt uit de vele
duizenden inzendingen.
De prijswinnaars ontvingen inmiddels de door hen gewonnen
prijzen. Het SRV/Heineken vergissingen-spel heeft ongetwij
feld in vele huiskamers voor plezierige uurtjes gezorgd.
gevolg dat D. Ven B.V. al snel een nieuw en groter BRUG
Groothandelcentrum in Haarlem opende.
In datzelfde jaar 1957 ging de BRUG Centrale van start, be
doeld als een overkoepelende organisatie, met tien aangeslo
ten groothandelsbedrijven, waaronder die eerste Ven-vesti
ging aan het Donkere Spaarne.
Overigens was in die tijd nog geen sprake van een doelge
richte aanpak op basis van het begrip zelfbediening.
Het tegendeel was waar. De BRUG wilde zich in eerste instan
tie richten op de groentehandelaar en via deze detaillist een
beperkt assortiment zogenoemde bijartikelen ,,aan de consu-
l+O+ft
uas;eeqos|oj do jasse«uazB|6 US3 g (ua6a!|A aj u| uapoqjaA)
pjoqsjaa>|jaA p uiooq uaa ui !EB6aded e u06BM-/\bS sp do afpjoq
N~| Z ua6u!jqoupu!AA apuamqosjaA aaAA} U| xooy uainoi ap uhz mq
Heineken
Dat Heineken reclameartikelen, zoals bierglazen, T-shirts en barbecuevoorschoten
bijzonder populair zijn bij de Nederlandse consument is duidelijk merkbaar uit de
verkoopresultaten van de .winkeltjes" die in de stands van ons concern op consu
mentenbeurzen zoals de Femina en de Huishoudbeurs zijn opgenomen.
Deze belangstelling is ook duidelijk merkbaar in de reacties op de landelijke Heine
ken promoties, waarvan de dienbladenpromotie „om u te dienen" het meest re
cente voorbeeld is.
Hierop is door CO-OP, de bekende levensmiddelenorganisatie in ons land, inge
haakt.
In de weken voorafgaande aan carnaval lanceerde CO-OP een actie met Heineken
Delftsblauwe bierpullen.
De klant kreeg bij iedere krat Heineken bier een folder waarin stond hoe men door
7,50 over te maken zo'n Delftsblauwe bierpul kon bestellen.
Men kon bovendien op deze bierpul een opschrift van maximaal 14 letters laten
opnemen.
Van deze mogelijkheid is druk gebruik gemaakt.
De opschriften varieerden van Gefeliciteerd en Vul mij vaker, naar Volhouden,
ledereen heeft zo een zelfbedachte tekst opgegeven.
De gehele actie werd begeleid door speciaal winkelmateriaal en folderplaatsingen.
Bovendien werd voor het CO-OP winkelpersoneel een presentatiewedstrijd rond
deze actie georganiseerd. Een groot aantal consumenten ontvangt dezer dagen een
Heineken Delftsblauwe bierpul thuis en zal tijdens het drinken van een biertje mis
schien „proost" zeggen terwijl de bierpul een geheel ander opschrift vermeldt.