HEINEKEN: TERUGBLIKKEN EN VOORUITZIE II Heineken en Amstel, samen 57 procent van de Nederlandse biermarkt. In het jaarverslag van een dran kenconcern in ons geval het Heineken concern kunnen be langstellende lezers (en dat zijn zeker allen die met de branche bemoeienis hebben) meer vinden dan alleen de cijfermatige situa tie van de desbetreffende onderneming. In vogelvlucht glijdt de blik over de markt, waarvan de samenhang van segmenten en verschuivingen in krach tenvelden duidelijk worden. In dag- en opiniebladen worden diverse constate ringen nog eens dunnetjes overgedaan, en zo komt het dat vele lezers van Tap en Schap er niet aan toekomen zo'n jaarstuk zelf te lezen. Maar we helpen u gaarne een handje en laten dan nu het oog glijden over een paar aspecten van de Nederlandse markt. In het afgelopen jaar heeft de lange warme zomer op onze branche in Ne derland een zeer gunstige invloed ge had. Maar alleen met een zonnetje is een bedrijf niet rendabel te maken: In de horeca noopten kostenstijgingen sommige bedrijven tot subsidie-aan vragen of tot algehele sluiting. Vanuit deze bedrijfstak wordt vooral op onze afdeling horeca-ontwikkeling een toe nemend beroep gedaan om tezamen methoden te vinden om weer tot een rendabele bedrijfsvoering te komen. De bierconsumptie geschiedt voor 40 procent via dit oudste en meest pitto- resque detailhandelskanaal, waar de persoonlijke zorg, die men er wil geven aan onze produkten, van het allergroot ste belang is. Het is goed te kunnen constateren dat vooral de vele jonge ren in de horeca waarde hechten aan vakbekwaamheid en steeds meer scho ling en advies zoeken om adequaat te leren reageren op de maatschappelijke lange warme zomer schommelingen, die juist in hun sector meestal direct voelbaar zijn. Op de thuisverbruikmarkt zetten de concen tratie van en de samenwerking binnen de levensmiddelenhandel zich verder voort. Inzicht in markt- en maatschap pijontwikkelingen groeit zeker ook in deze sector en men neemt daardoor ook sneller methoden te baat die de bedrijfsresultaten kunnen verbeteren. s De inspanningen in deze bedrijfstak v richten er zich hoe langer hoe meer op z creatief te zijn en zodoende uit de prijs- spiraal-naar-beneden te komen. j De afdeling verkoopbevordering van c Heineken kan een belangrijke bijdrage p 8

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1977 | | pagina 8