In 1976 werd er in ons land in totaal zo'n 35 miljoen liter sherry gedronken, tegen een totaal wijnverbruik van onge veer 160 miljoen liter. Indien de groei van de sher ryconsumptie volgens de ge schetste verwachting zal ver lopen, zal er in 1980 een sherrymarkt van circa 40 mil joen liter bestaan. Verschuiving naar merksherries Hoewel de hiervoor genoem de stijgingen niet bijzonder spectaculair zijn, valt er naar onze mening in de markt toch wel degelijk een stormachti ge ontwikkeling te verwach ten, namelijk de opmars van de merksherries. Hiervoor is een aantal oorzaken aan te wijzen. Zoals bekend, wordt de consument, mede als ge volg van de collectieve sher rycampagne, meer kwaliteits- Tijdens de bijeenkomst op Slot Loevestein ter gelegenheid van de pre sentatie van de nieuwe sherry, was het huis Garvey onder meer verte genwoordigd door Marquesa de Nervión, lid van de Consejo de Admi nistration (het hoogste bestuurscollege) van Garvey s a U ziet de markiezin samen met de voorzitter van de raad van bestuur van ons concern, de heer A. H. Heineken, klinken op de introductie van de Garvey sherry in Nederland. Op de achtergrond Berend Boudewijn, die bij deze gelegenheid als ..ceremoniemeester'' optrad. heeft alleen daardoor al een minimumprijs.) Ook gaat de garantie voor een constante kwaliteit een steeds grotere rol spelen. De kracht van de merk-sherry- huizen ligt hierin dat zij in mende jaren de merksherries niet alleen het leeuwedeel van de markt zullen opeisen, maar dat in diezelfde sector zelfs een niet onaanzienlijke markt voor sherryspecialitei ten zal ontstaan. Heineken en Garvey De sherryconsumenten kun nen in ruwweg twee catego rieën ondergebracht worden Een belangrijk deel 'drinkt gewoon sherry', maar kijkt meer en meer naar kwaliteit en wil, voorzichtig, ook wel eens wat anders dan 'altijd maar medium'. Daarnaast zijn er de kenners, de fijnproevers. Zij zijn bezig, zoals dat ook bij de 'gewone' wijn gebeurt, hun smaak te ontwikkelen en zoeken naar verfijning. Voor de eerste groep brengt Heineken de Garvey stan daardserie. Deze serie is vol ledig gebaseerd op de resul taten van het marktonder zoek. Dit laatste heeft duide lijk aangetoond dat er in het A-merkensegment nog een grote ruimte is voor een actief kwaliteitsmerk. Heineken presenteert met deze serie een klassepro- dukt. Dat is óók duidelijk naar voren gekomen tijdens het marktonderzoek: niet alleen qua smaak een fijne sherry, maar ook door zijn uiterlijk... een fles, die je gerust op tafel kunt zetten of cadeau kunt doen...' De drie typen in deze stan daardserie zijn: Garvey Dry Garvey Medium Garvey Cream Een serie kwaliteitssherries, die voor de consument een miljoen liter, per capita een hoeveelheid van 4,25 liter. Straks, in 1980, zullen we met z'n allen in Nederland in to taal zo'n 200 miljoen liter wijn drinken, een hoofdelijk ver bruik van ruim 15 liter. Het aandeel van de sherry in de totale wijnconsumptie vertoonde in de eerste jaren van genoemde periode een tamelijk forse stijging: van 22 procent in 1968 naar 36 pro cent in 1972. Na een aanvan kelijke daling is het hoofde lijk verbruik in 1976 weer op het niveau van 1972 terugge keerd. Verwacht wordt dat het sherryverbruik in de ko mende tijd een vrij stabiele jaarlijkse stijging van onge veer vijf procent zal laten zien. De verkoop- en marketinggroep van Van Olffen in de poort van Slot Loevestein, waar de presentatie van de nieuwe sherry 19 en 20 januari plaatsvond. Achterste rij van links naar rechts: J. Hustinx, districtver koopleider, P. F. van de Leelie, J. T. L. Overdijk, G. G. van Buttingha Wichers, marketing manager, J. Fraser-Luckie, export directeur Garvey s.a. J. J. Knijnenburg, algemeen verkoopleider, G. Storm, districtverkoopleider. Tweede rij (staand): T. Zwaagstra, produktieleider, I H. S. S. Veenhuis, A. Lintvelt, landelijk verkoopleider, M. H. J. Bakx, W. M. A. Schaap, W. M. J. Koenen, J. Kuiper, H. J. Kok, G. Meijer, H. J. van Denderen, P. J. van der Spek, P. Assman. Derde rij (zittend): L. J. van der Laan, E. Ooyman, Ansvan Lente, verkoopsecretariaat, P. B. Verhaar, E. Bos, H. Th. van Eijsden, J. H. van Maastricht. Voorste rij (knielend): R. W. Veltmeyer, H. Peek, hoofd verkoopbureau, H. Koet sier, districtverkoopleider, C. D. M. Buis, product manager, J. H. L. Meij, assistent productmanager, G. K. Rebel, verkoopsecretariaat. bewust. Aan de andere kant is er de strenge kwaliteits controle in Jerez door de Consejo Regulador de la De- nominacion de Origen Je- rez-Xérèz-Sherry, die zal voorkomen dat inferieure sherries geëxporteerd wor den. (Echte sherry moet mi nimaal drie jaar oud zijn en staat zijn hun produkten, die zij vaak al honderden jaren op de markt brengen, op con stante kwaliteit te garande ren. Verwacht mag dan ook worden dat in de thuisver- bruiksector, waar nu een groot deel van de sherryhan- del zich buiten het merken- segment afspeelt, in de ko-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1977 | | pagina 6