PUBLIC RELATIONS categorieën bezoekers die jaarlijks te gast zijn bij onze ontvangstafdelingen, dan ziet deze er ongeveer als volgt uit: Nederlandse consumenten 36.000 Commerciële relaties Nederland 23.000 Gasten van de technische divisie 3.000 Individuele buitenl. toeristen 50.000 Buitenl. commerciële relaties 8.000 Totaal 120.000 Waaruit bestaat een ontvangst? Alhoewel reeds gesteld is, dat er vele soorten ontvangst-programma's be staan, hebben de meeste excursies toch dezelfde opbouw. De gasten worden in de ontvangst ruimte welkom geheten. De chef ont vangsten of een van de rondleiders legt uit wat het programma voor die ochtend of middag zal zijn. Verder vertelt hij een en ander over het con cern en de te bezoeken vestiging. Ook de dames komen aan bod. In de Bossche Cambrinuskelder krijgt een groep huisvrouwen veel nieuwe en vaak ook onverwachte gegevens over bier en het brouwproces tijdens de expli catie door de gastvrouw aldaar, mevrouw S. Bierenbroodspot. uur in beslag. In die tijd is er ook nog gelegenheid voor de bezoekers om in het bij de ontvangstruimte behorende winkeltje artikelen als glazen, T-shirts, barbecueschorten en dergelijke te ko pen. De excursieroute is in samenwerking met de bedrijfsleiding tot stand geko men, waarbij steeds getracht wordt om de route voor de bezoeker zo interessant mogelijk te doen zijn, zonder de produk- tie te storen. Op onze vestiging Stad houderskade te Amsterdam is destijds In het bij de ontvangstruimte behorende win keltje gaan heel wat T-shirts, glazen en der gelijke over de toonbank. Aan de hand van een diapresentatie wordt in speciale gevallen het brouwproces uitgelegd (vooral scholieren komen daarvoor in aan merking). Meestal wordt de film ,,De Wereld van Heineken" vertoond. Daarna wordt de rondleiding door het bedrijf gehouden. 9 Bij terugkomst in de ontvangstruimte bestaat er gelegenheid tot het stellen van vragen. Het bedienend perso neel serveert intussen een vakkundig getapt biertje of een koele frisdrank, met daarbij een stukje kaas of worst. Het totale ontvangstprogramma ne®mt oe heer R. Geersinga, chef ontvangsten Zoeterwoude, geeft hier een explicatie aan een groep gemiddeld zon twee a tweeeneenhalf relaties over het brouwerij-gebeuren Heineken is in zijn gastvrijheid zo ruim als zijn ontvangstruimten toelaten. Het zal niemand verbazen dat het dranken pakket van het concern, met zijn hoge kwaliteit en grote bekendheid een grote trekker is voor bezoekers. Er is daarom dagelijks veel passen en meten nodig om zoveel mogelijk te voldoen aan ieder beroep op de ontvangstmogelijkheden. De concernstafdienst public relations neemt namelijk meestal niet zelf het ini tiatief, dat ligt bij de excursieaanvrager, die intern of extern kan zijn. Deze aan vrager, met zijn groep, krijgt dan de be- schiKking over het gehele service-appa raat van de ontvangstafdeling van een vestiging. Door de informatie die tijdens een be zoek wordt verstrekt en alle verdere ge gevens die de bezoekers zelf vergaren, komt het gebeuren dat ondernemen heet, meestal goed over. Naast deze directe vorm van contact met afnemers, leveranciers en belangstel lenden in de ruimste zin des woords, heeft de concernstafdienst public rela tions nog vele andere taken. De contac ten met de media pers, omroep en televisie worden door deze dienst ge kanaliseerd. Andere taken zijn het ver zorgen van de inhoud van de eigen bla den: Tap en Schap voor de groothandel en Vers van 't Vat voor het eigen perso neel en bijvoorbeeld een bijdrage leve ren aan financieel en sociaal jaarverslag. Ook worden de contacten onderhouden met de wereld van de kunst in verband met de Heineken Galerij en met de sport in verband met evenementen. Daarnaast loopt een stroom van informatie en van al het materiaal, dat voor het overbren gen daarvan nodig is, via deze dienst in alle richtingen, zowel in als buiten de onderneming 9

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1976 | | pagina 9