ONZE DAGELIJKSE GASTVRIJHEID Lc imiye rij uuneiiiciMuse oezoexers, aie dagelijks in de morgenuren voor onze vestiging aan de Stadhouderskade te Amsterdam staat, was deze zomer aan leiding voor het ANP een foto daarvan naar een aantal kranten te sturen. Het bijschrift luidde: „In de rij voor een glas bier" Dat gaf ons een niet geringe be kendheid bij de lezers van diverse dag bladen. Bij elkaar zo'n 620.000 mensen Er wordt wel eens gedacht, dat het bij de bezoekers aan een brouwerij alleen gaat om het bier na afloop van de bezichti ging van de bedrijfsruimten, maar wan neer onverwacht de produktie of een deel daarvan om wat voor reden dan ook komt stil te liggen, tonen de bezoekers zich bijzonder teleurgesteld. Eerlijk heidshalve dienen we er aan toe te voe gen, dat als we aan het slot van de rondgang geen bier zouden schenken, naar alle waarschijnlijkheid ook wel een gevoel van teleurstelling zou ontstaan. De organisatie De afdeling ontvangsten maakt deel uit van de concernstafdienst public rela tions en staat onder leiding van de heer K A. Warmenhoven. Chefs ontvangsten zorgen voor de goede gang van zaken in de verschillende vestigingen: Amster dam Stadhouderskade en Mauritskade; 's Hertogenbosch en Zoeterwoude. De Bacchuszolder van Wijnhandel Reuchlin B.V. te Rotterdam valt niet on der de concernstafdienst P.R. De ont vangsten aldaar zijn namelijk meer van verkooptechnische aard. ue lange rij buitenlandse bezoekers. In de zomer een dagelijks terugkerend beeld bij onze brouwerij aan de Stadhouderskade in Amsterdam Amsterdam Bij de binnenkomst van de toe risten worden de kaartjes gecontroleerd. Wat is het doel van de excursies? Een goede gang van zaken bij een on derneming is afhankelijk van een goede verstandhouding met de vele groeperin gen, waarmee het bedrijf te maken heeft. Een goed verlopend bezoek is wel de plezierigste manier om mensen met ons concern vertrouwd te maken, waardoor de weg open ligt voor een goede ver standhouding. Iedere groepering heeft haar eigen interesses en het is belangrijk om aan die belangstelling tegemoet te komen. Zo zullen leerlingen van de ho reca- en detailhandelsvakscholen een uitvoerige en meer technische rondlei ding krijgen. Zij zullen voorgelicht wor den over tapinstallaties respectievelijk distributie, terwijl de groothandel meer belangstelling zal hebben voor onze verkooporganisatie en verkoopbevorde ring. Een huisvrouwengroep, zal weer speciaal geïnteresseerd zijn in de bier behandeling thuis. De ontvangstafdelingen hebben dan ook een aantal keuzeprogramma's. Deze programma's vertonen echter één grote overeenkomst: de bezoeker(ster) staat centraal, hij of zij moet telkens weer alle aandacht krijgen. Weliswaar is voor ons elke bezoeker één van de 120.000 gas ten die wij jaarlijks ontvangen, voor de bezoeker zelf is het meestal de enige keer in zijn leven dat hij ter plekke met het Heineken concern in contact komt. Wie ontvangen wij? Wanneer wij een indeling maken van de Wanneer men in Amsterdam een groep opgetogen mensen het kantoor aan de Mauritskade ziet verlaten, zijn dat vrijwel zeker bezoekers die tijdens een rondleiding door de brouwerij en het biertje-na-afloop in de ruime Gijsbreghtkelder onze gasten waren. Er is per vestiging een vaste staf van be dienend personeel, dat met grote vak kennis en veel begrip ervoor zorgdraagt, dat onze gasten zich thuis voelen. De rondleidingen worden verzorgd door studentenrondleiders. Deze excursielei ders, per vestiging ongeveer vijftien in getal, spreken diverse talen. Zij hebben geen vast dienstverband, maar verlenen part-time diensten. De administratie van alle ontvangstafde lingen wordt centraal, in Amsterdam, verricht.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1976 | | pagina 8