Ameland°f>
de bevoorrading van een eiland.
llHIji»»'
20
Een schitterende opname uit de oude doos
(1925). De postboot Minister Kraus, een ra
derboot die tussen Harlingen en Terschelling
voer en zowel vracht als passagiers vervoer
de.
Foto welwillend in bruikleen afgestaan door de heer P kV
Vogelaar).
Een veerboot anno 1976, hier op weg naar
Ameland.
Bent u weieens op vakantie geweest op
een van onze Waddeneilanden? En heeft
u het, net als al die andere tienduizenden
zon- en zeeaanbidders, heel normaal
gevonden dat u op die eilanden vrijwel
alles kon kopen? Inclusief uw favoriete
Heineken bier?!
Heeft u, aan de andere kant(!) wel eens
stilgestaan bij de problemen die de be
voorrading van afnemers op de eilanden
soms met zich meebrengt?
Wij kozen Ameland voor u
Een kenner van de problematiek rond
het transport van levensmiddelen en bier
naar de Waddeneilanden is de heer
P. W. Vogelaar, adjunct-directeur van
levensmiddelengroothandel Unigro/Vi
vo te Leeuwarden.
Hij heeft maar liefst 36 jaar met dit soort
bevoorrading te maken gehad.
Even wat historie.
In 1940 begon de heer Vogelaar in een
administratieve functie bij de toenmalige
Transport in de zomer van dit jaar. Een aan
hanger met levensmiddelen en bier wordt op
de veerboot geduwd
levensmiddelengroothandel M van den
Oever in Harlingen.
Deze groothandel was voor het grootste
deel van zijn omzet (zeventig procent)
op de eilanden Vlieland, Terschelling en
Ameland gericht. Deze situatie heeft
voortgeduurd tot 1968, waarna Van den
Oever fuseerde met andere groothan
delsbedrijven, waaruit uiteindelijk de
Unigro/Vivo groothandel Leeuwarden
ontstond.
Van de circa zeventig afnemers onder de
Vivo-vlag en de camping- en horecabe
drijven waaraan werd geleverd, heeft Vi
vo op dit moment nog twee afnemers op
Ameland overgehouden.
De heer Vogelaar, zesendertig jaar ervaring
met de bevoorrading van de Waddeneilan
den.