Ameland°f> de bevoorrading van een eiland. llHIji»»' 20 Een schitterende opname uit de oude doos (1925). De postboot Minister Kraus, een ra derboot die tussen Harlingen en Terschelling voer en zowel vracht als passagiers vervoer de. Foto welwillend in bruikleen afgestaan door de heer P kV Vogelaar). Een veerboot anno 1976, hier op weg naar Ameland. Bent u weieens op vakantie geweest op een van onze Waddeneilanden? En heeft u het, net als al die andere tienduizenden zon- en zeeaanbidders, heel normaal gevonden dat u op die eilanden vrijwel alles kon kopen? Inclusief uw favoriete Heineken bier?! Heeft u, aan de andere kant(!) wel eens stilgestaan bij de problemen die de be voorrading van afnemers op de eilanden soms met zich meebrengt? Wij kozen Ameland voor u Een kenner van de problematiek rond het transport van levensmiddelen en bier naar de Waddeneilanden is de heer P. W. Vogelaar, adjunct-directeur van levensmiddelengroothandel Unigro/Vi vo te Leeuwarden. Hij heeft maar liefst 36 jaar met dit soort bevoorrading te maken gehad. Even wat historie. In 1940 begon de heer Vogelaar in een administratieve functie bij de toenmalige Transport in de zomer van dit jaar. Een aan hanger met levensmiddelen en bier wordt op de veerboot geduwd levensmiddelengroothandel M van den Oever in Harlingen. Deze groothandel was voor het grootste deel van zijn omzet (zeventig procent) op de eilanden Vlieland, Terschelling en Ameland gericht. Deze situatie heeft voortgeduurd tot 1968, waarna Van den Oever fuseerde met andere groothan delsbedrijven, waaruit uiteindelijk de Unigro/Vivo groothandel Leeuwarden ontstond. Van de circa zeventig afnemers onder de Vivo-vlag en de camping- en horecabe drijven waaraan werd geleverd, heeft Vi vo op dit moment nog twee afnemers op Ameland overgehouden. De heer Vogelaar, zesendertig jaar ervaring met de bevoorrading van de Waddeneilan den.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1976 | | pagina 20