JUTT€R-OI<TI€ Tienduizenden jeugdige strandbezoekers hebben zich de af gelopen maanden getooid met de stoere, in groen, wit en rood uitgemonsterde Jutterpet van Seven-Up Het waren de deel- nemertjes aan de door Seven-Up Nederland in samenwerking met de plaatselijke VVV's, de Evenementencommissies of de Vakantiecomités georganiseerde Jutter-actie, die tot doel had de badgasten aan te sporen de Nederlandse stranden zo schoon mogelijk te houden. Het is nu al voor het derde seizoen dat Seven-Up zich inzet om de strandbezoekers een beetje milieubewust te maken. Ge tracht wordt om de jeugd het goede voorbeeld te laten geven en dat gebeurt dan door middel van een wandeling over het strand, waarbij de jongelui in leeftijd variërend van 6 tot en met 12 jaar al het zogenaamde dagvuil verzamelen in im mense, van stevig papier gemaakte Jutter-zakken. Na een flink stuk door het vaak mulle zand gesjouwd te heb ben, levert men de veelal goed gevulde zakken in bij een vrachtwagen, die het afval naar een vuilstortplaats brengt. Opvallend is het, dat de laatste tijd steeds minder grof vuil achteloos wordt weggegooid. Dat vindt zijn weg kennelijk al vanzelf naar de her en der op het strand geplaatste vuilnis bakken. Wat de kinderen nü verzamelen zijn sigarettendoos jes, kauwgompapiertjes en ijslollystokjes. Maar ook deze za ken horen natuurlijk op een schoon strand niet thuis. Na het niet alledaagse karwei van strandjutten wacht de jeug dige schare een schatgraafwedstrijd, waarvoor tal van Se- ven-Up-blikjes met aan de onderzijde een kleurige stip in de grond gestopt zijn. Dol enthousiast stort zich de menigte op het graafwerk. Al meteen hoort men hoera-geroep als na niet al te diep graven een inmiddels overbekend blikje voor de dag komt. Maar ook kreten van teleurstelling en diepe zuchten als het niet wil vlotten, worden veel gehoord. Tenminste vijftig opblaasballen van Seven-Up worden als troostprijs uitgereikt. En naast de hoofdprijs een jongens- of meisjesfiets zijn er tien grote prijzen, waaronder een voet balspel, een tent, een sjoelbak en een rubberboot. De ouders of begeleiders, van wie er tijdens de wedstrijd velen staan te popelen om voor hun kinderen het „zware werk" te doen, mogen hierna hun geluk beproeven. Aan het eind van iedere, de volle middag durende zomeracti- viteit, worden de kinderen aangespoord om onder een spe ciaal opgestelde sprenkelinstallatie hun handen te wassen. Want al is het jutteren geen echt smerig karwei, ook aan de persoonlijke hygiëne gaat men bij dit festijn niet voorbij. Dat de jeugd na al deze inspanningen dorstig is geworden, laat zich denken en daarom kan men ter afsluiting steeds bij de buffet wagen van de karavaan terecht voor een verfrissend bekertje Seven-Up. Van de Waddeneilanden Texel en Ameland tot aan de badplaatsen aan de Zeeuwse kust als Domburg, Renesse en Cadzand heeft men dit seizoen met de Jutter-actie kennis kunnen maken. Voor de nodige publiciteit zorgde dit jaar voor het eerst de Seven-Up-eend, een autootje met daarop een gigantisch Seven-Up-blik, dat een dag vóór de actie door de badplaatsen reed en overal stickers uitdeelde. Voorts waren er weer veelkleurige affiches en van plaats tot plaats speciaal op de Jutter-actie afgestemde etalages of displays. Europa's eni,- ge luchtschrijver Wim Daams zorgde waar mogelijk voor nog wat extra aandacht door op de dag zelf enkele malen boven het strand tegen de strakblauwe lucht het beeldmerk van 7 Up te tekenen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1976 | | pagina 8