VOOR ONZE PAARDEN uitsluitend voor de Amstel brouwerij werkte. Uit die tijd stamt ook het fraaie koperen embleem, dat de paarden op de neus droegen. Het em bleem was afgeleid van het toenmalige beeldmerk van Amstel, de wereldbol. In het einde van de jaren vijftig ging de firma ook voor de Heine- ken brouwerij werken. „Nu doen we in hoofdzaak zaken met de heer Veenhof (hoofd afdeling reclameservice bij Heineken), die onder andere over de paarden gaat". Terug in de stallen in de Quellijnstraat, vlakbij de brouwerij aan de Stadhou derskade te Amsterdam, vin den we een nieuw gezicht. Eén van de vossen moest na melijk in 't begin van dit voor jaar, wegens kreupelheid he laas worden vervangen door de vos Gé. De andere vos, Rein, is sinds 1974 in „dienst" bij Heineken. De beide schimmels Freddy en Han lopen vanaf 1973 mee. Vooral in het begin was het voor de koetsiers én voor de paarden zwaar werken met het vierspan. Een nieuw paard moet namelijk wennen aan zijn drie metgezellen en daadwerkelijk ingewerkt wor den. Nu, na zes maanden, gaat het allemaal tamelijk goed en lopen ze met z'n vie ren fier voor de Heineken koets. Over nog eens een half jaar behoort dat helemaal als vanzelf te gaan. Koetsiers en verzorgers van de paarden en tuigen zijn de heren Henk Leuvden, Bertus Moleman en Johnny Potgies- ser. ,.../eer ik toch nog steeds fijne kneepjes van m'n vader. Vroeger toen er volop paar- detuigen werden gemaakt, waren alle gereedschappen, alle gespen, draden en spe ciale lijmen zó bij een groot handel te bestellen. Anno 1976 is dat heel anders. Er zijn nog slechts enkele tuig- makerijen in Nederland en bijna allemaal maken ze hun materialen zelf. Wanders ju nior heeft dan ook een com plete smederij achterin de werkplaats, waar hij de ges pen zelf smeedt. Daar is een bepaalde legering van meta len voor nodig, zodat het geelkoper van sloten en ges pen „buigzaam" blijft en daardoor handelbaar voor de koetsier. Ook de draden (van vlas) worden bij Wanders zelf samengesteld en krijgen een speciale behandeling met pek (gemaakt van hars, bij- enwas en talk), tegen verrot ting. De lijm die men verwerkt, is van eigen fabrikaat. Het gareel van zo'n tuig is een hoofdstuk apart. Het is het schouderstuk waaronder de paarden lopen en waardoor de koetsier kan zorgen dat ze „in het gareel" blijven. Wanders maakt deze garelen van essehout (gemakkelijk buigzaam). Acht dunne lagen worden daarvoor aan elkaar gelijmd en het geheel staat dan 24 uur lang in een, mal, zodat het hout de juiste vorm aanneemt. Daaromheen komt dik, maar soepel leer Zowel het leer voor de garelen als voor het tuig en het hoofdstel worden met de hand genaaid. Wanders senior, en junior ook, bezit veel vakkennis. Hij vertelde bijvoorbeeld dat za delvulling behalve paarde- haar ook een beetje tabak moet bevatten, tegen de mot. De historie leert dat de firma Wanders in de jaren dertig Het oude Amstel embleem, dat bij het hoofdstel hoorde Alweer bijna historisch is deze opname van een Amstel vier span, dat in 1948 ergens in Am sterdam gefotografeerd werd. 11

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1976 | | pagina 11