DE WERELD ^^^//ov/n lieuwe in de studio van Luc Ludolf Nederhorstden Berg Een film over de veelzijdige ai it van Al geruime tijd werd er gedacht over inhoud e ngstoi vormgeving van een nieuwe concernfilm. De oud ngelai bedrijfsfilm „Dit is Heineken" dateert namelijk a'iène v weer uit het begin van de jaren zestig. Het carron gro rawerk van die film en de manier waarop de infois te k matie was aangepakt was toen al zo vooruitstreanage vend, dat hij meer dan tien jaar aan zijn doel hee ordt O' beantwoord. De activiteiten van ons concer, ilijks hebben zich echter in die tijd zodanig ui tg eb re» (tra te dat niet alleen voor al onze binnen- en buiten m wor landse bezoekers (in Nederland alleen al ronddursone 100.000 personen per jaar), maar ook voor anderi agos c belangstellende buitenstaanders een nieuw >lokal< voorlichtingsfilm hard nodig was. ïg en I Voor de produktie ervan viel de keuze weer o :h°0' Carillon Audiovisual Media B.V. te Amsterdam, dieV8 ook de vorige Heineken film had vervaardigd Di^n61, recteur hiervan is Gerard J. Raucamp. regissei LmH Ronny Erends. Ronny Erends is ook de regisseu geweest van de oude bedrijfsfilm en dus warei vele Heineken zaken hem toch nog tamelijk vei trouwd. In de loop van 1974 vonden de eersti besprekingen plaats en na het opstellen van eei leidraad voor de mogelijke inhoud volgde di planning voor de „researchtour". Dit is een reis die altijd nodig is om de regisseur een goed inzich te geven in de plaatsen waar gefilmd zal wordei en om een eerste gesprek te hebben met de men sen die de cameraploeg zullen assisteren wam neer de opnamen beginnen. Heineken is in de loop der jaren uitgegroeid vaniroefd een brouwerijconcern tot een internationaal geo-e noer riënteerd drankenconcern, waarvan het belang-,eincul rijkste en bekendste produkt het Heineken bier is.Iere H Daarom ligt ook in deze film het accent op vrijwel alles wat met bier en de know how, de techniek van het brouwen, te maken heeft. De consumen ten, evenals de vele manieren van handel en transport waarop het produkt tot hen komt, krijgen echter evenzeer grote aandacht. De diversificatie van het concern en de Heineken historie komen op een zeer persoonlijke wijze aan de orde. De heer A. H. Heineken, voorzitter van de raad van bestuur, heeft deze gedeelten namelijk zelf voot zijn rekening genomen en spreekt vanaf het doek de toeschouwer hierover toe. ederla =er Me erk. Nede irwoui taaie t len me ormt oestvri lieuws iet brc lit film nuziek jestrae mars,v van de neken Fanfar in de f Hoe belangrijk in alle landen het bier is kon de—,, filmploeg op zijn reis steeds weer constateren. Zij ca- en Alle ,,ir an het buitenl zagen ook de grote zorg die er in alle, door hen bezochte brouwerijen, aan wordt gegeven. De cameraploeg, bestaande uit cameraman Hein Groot, camera-assistent Dirk Teenstra en de re- lichte rollen oog v< twintic gisseur Ronny Erends, ging naar Djakarta (Indo nesië), Singapore (Maleisië), Lagos (Nigeria), aange indruk

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1976 | | pagina 14