PRESENTATIE AANZET TOT AANKOOP Ere wie ere toekomt Bij het verschijnen van dit blad hebben de eerste liters anti-vries hun weg alweer gevonden naar gretige vulopeningen van verkilde radiateuren. Onder deze omstandigheden lijkt het zeker niet voor de hand liggend om in ons blad op dit moment terug te denken aan die schit terende zomer. Wij kunnen het toch niet nalaten dit wèl te doen. Omdat er deze zomer een formidabele prestatie is gele verd door eenieder die ook maar iets met bier te maken heeft gehad. Van brouwer tot en met alle wederverkopers van onze merken. Heel vaak onder moeilijke om standigheden. Vanaf deze plaats willen wij hiervoor graag onze waardering uit spreken en de wens dat allen die bij deze prestatie betrokken zijn geweest, via u die dit leest ook van dit compliment op de hoogte zullen worden gebracht. ,,'t Is weer voorbij, die mooie zomer" Weken, waarin al het beschikbare trans- portmaterieel op weg werd gestuurd om tijdig alle afnemers van onze bieren van nieuwe voorraad te kunnen voorzien. Dat hierbij ook Heineken Helikopters zouden zijn ingezet is de schijn die ook hier bedriegt, hoe suggestief de foto bij dit verhaal in dezen ook mag zijn. De bierverkoop per snelle wentelwiek is, voorlopig nog, science fiction! Desal niettemin gaat de strekking van onze fo to toch verder dan zomaar een fotogra fische grap! De bedoeling die wij ermee voor ogen hebben is de volgende: Hoe groot de vraag naar bier ook mag worden, de dorst naar bier wordt dan pas getest als er ook bier onder hand bereik is. En dit betekent nog altijd dat dat bier eerst gekocht moet zijn. Bier is nog steeds een impulsartikel Bij de handel in voedings- en genotmid delen neemt de omzet in bier een voor aanstaande plaats in. Dus ligt het voor de hand dat fabrikant en groothandel veelvuldig metingen laten verrichten naar het koopgedrag van de^consument bij het aankopen van dat bier. Zo leerden metingen in winkels ons al dat: Bier meestal door vrouwen wordt ge kocht; (bij 75% van de aankopen van bier). Die vrouwen nog lang niet altijd ook de drinksters van dat bier zijn; (slechts 25% van de vrouwen drinkt min of meer re gelmatig bier). Op menig boodschappenlijstje bier ont breekt. Bij confrontatie met bier op de verkoopplaats volgt dan dikwijls een spontane aankoop, de zogenaamde impulsaankoop. Uit het bovenstaande mag men derhalve concluderen dat, hoe beter en opvallen der de presentatie van bier is, hoe groter de aankoopkans en werkelijke aan koop is die men kan verwachten. Wat kan de (groot)handel in deze doen om de consument tot grotere bieraankopen aan te sporen? Bier presenteren is vóór alles de taak van die ondernemer, bij wie de consument voor aankoop of consumptie naar bin nen loopt. Die zorg lijkt derhalve voor anderen dan de groothandel te zijn weggelegd. Ten zij... óók u consumentgericht denkt... en dat behoort iedere moderne onderne mer anno 1975 te doen. Dan is het ook uw zorg geworden... en natuurlijk die van ons. Samen bezig zijn. Samen middelen vinden om aan deze bierstroom een juiste richting te geven. Elkaar ideeën aan de hand doen en van elkaar willen leren. Dat geen idee te dol behoeft te zijn om te kunnen worden uitgevoerd was een ge dachte die onze redacteur door het hoofd speelde toen hij deze foto van een mass-display onder een helikopter liet maken. Elkaar ook dat cijfermateriaal toespelen dat de basis vormt voor het nemen van juiste beslissingen op het juiste moment. In dit opzicht willen wij u de resultaten van een bierstudie niet onthouden. Deze bierstudie werd, in opdracht van Heine ken Nederland B.V., uitgevoerd door John Gordon Holland B.V. bij een aantal detailhandelsbedrijven in levensmidde len, die representatief geacht mogen worden voor deze branche. Waar mogelijk, of nodig, werden deze gegevens aangevuld en aangepast door onze afdeling marktonderzoek. De re sultaten vindt u hierna weergegeven.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1975 | | pagina 9