GEEE20
pJUTOjruv
(JE02323
Iiniitua
03^53^5
Zo
CBH358
13
In een groot aantal winkels kwamen wij krattendisplays tegen,
waarin de afzonderlijke kratten geen prijsaanduiding hadden.
Aangezien in sommige zaken dit de caissière ertoe dwong voor
één krat twintig of vierentwintig maal de prijs per fles aan te
slaan, moet dit wel tot onnodige kosten leiden.
CSEÏüS Mm
f| 00
Hoeveel kost het?
ririrl
De afwezigheid van schapplannen voor bier haalde hier en
daar begrijpelijkerwijs het merchandisingsniveau ten opzichte
van andere produktgroepen wel eens naar beneden. Zo von
den wij meermalen hetzelfde artikel op 2 verschillende plaat
sen in het schap. Bovendien zat er vaak weinig logica in de
plaatsing van het merk op bovenste, middelste of onderste
plank. Ook hier was verscheidenheid van opvattingen, of het
nu winkels van dezelfde organisatie betreft, die bovendien van
gelijke grootte waren of niet.
Houdt uw schap overzichtelijk
In verhouding tot de marktomvang zijn er voor bier in feite
slechts weinig merken. Het aantal facings per merk is dan ook
groot. Omdat er direct uit de voorraad wordt verkocht, vallen er
al spoedig grote gaten in het schap, die meestal niet worden
weggewerkt door de overgebleven flessen naar voren te halen.
Het resultaat is, dat de consument voor een hoogst onaan
trekkelijke presentatie komt te staan.
Een vol schap verkoopt beter
imrwffl
Het is te begrijpen dat krattendisplays de winkel voor heel wat
ruimteproblemen kunnen plaatsen Maar de situatie wordt er
niet beter op als het produkt niet door middel van krattenpre-
sentatie op vooraf uitgekozen winkelplaatsen wordt gepland,,
maar als dumpartikel ergens in een verloren hoek wordt weg-
gestouwd. Op deze manier dragen displays niet bij tot aan
koopstimulans. Vaak is de krattenstapeling zo hoog, dat de
klant er met geen mogelijkheid meer één vanaf kan pakken.
Hoe kom ik aan m'n kratje?