merkentrouw aan. Een onderzoek onder 3.000 respondenten heeft aangetoond dat: van de kopers van Hein eken 61 pro cent bijna uitsluitend dat merk kocht, terwijl van de kopers van een B-merk 36 procent bijna uitsluitend dat merk kocht. Aankoop per krat wordt steeds be langrijker De bierverkoop in kratten neemt steeds meer toe. Nu al wordt ruim 65 procent van de thuisverbruikomzet in kratten bier verhandeld. Deze ontwikkeling geldt voor alle merken pils. De goedkope merken spannen echter de kroon met, naar schatting, ongeveer 75 procent van hun omzet, terwijl bij sommige organi saties dit aandeel al op 90 procent ligt. De huidige handelssituatie Dit onderdeel is gebaseerd op de gege vens van diverse onderzoekbureaus en persoonlijke waarnemingen van de staf van John Gordon B V. in een repre sentatief aantal winkels van het G.W.B./Coöp., het V.F.B. en de inkoop verenigingen. Deze winkels varieerden in grootte van 155 m2 tot 800 m2 en behoorden tot de categorie zelfbediening en supermark ten. Er bestaan zeer grote verschillen in pre sentatie van bier in de verschillende winkels, zelfs als het winkels van het zelfde G.W.B. of V.F.B. betrof. Het was opvallend dat er in iets meer dan de helft van de onderzochte grote win kels onafhankelijk van het type bierpresentaties zowel in als buiten het schap voorkwamen. Sommige winkels Zorg voor een uitgekiend schappenplan Het winkelonderzoek gaf dit als volgt weer: BIERPRESENTATIE V.F.B. Alleen in schap Alleen buiten schap Beide presenteren kratten in het schap, maar in de meeste schapsecties is dit niet het geval. Een algemeen aanvaard beginsel in de z.b.-levensmiddelenhandel is, dat de G.W.B./Coöp. klein klein 27 27 45 Geen lege emballage bij de kassa maximale impact en daarmee de hoogste verkoop wordt bereikt door alle artikelen van een produktgroep bij elkaar te plaatsen. Opnieuw blijkt bier echter een uitzondering. In meer dan de helft van de onderzochte winkels met presentaties binnen zowel als buiten het schap, stonden de presentaties niet bij elkaar. Over het algemeen is men geneigd in de winkel bier te veronachtzamen omdat men het beschouwt als een „ABC"-produkt. Misschien komt dit voort uit een gemis van een goede begeleiding voor bier. Hieronder willen wij nog eens de aan dacht vestigen op de belangrijkste pro bleemgebieden die wij ontdekten, waar verbeteringen wenselijk en mogelijk zijn. Men hanteert verschillende methoden voor de verwerking van retouremballage flessen en kratten. Deze worden hetzij bij de kassa ingenomen, hetzij bij de ta baksafdeling, of bij het magazijn. De winkelindeling zal de keuze wel beper ken, maar daarop kon toch niet volledig de verscheidenheid van methoden die wij in vele winkels aantroffen, worden teruggevoerd. Het probleem leefde niet zo sterk, ofschoon voor een verwerking, die vrij kostbaar is in termen van winkel ruimten en arbeidstijd, stroomlijning di rect in aanmerking zou moeten komen. 12

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1975 | | pagina 12