Merkvolgorde Nationaal omvang van zo'n partij bier in kratten uitgedrukt. In deze verpakking vindt bier zijn weg naar de consument en het is mede uw taak om de distributie hiervan in goede banen te leiden. Omzetaandelen levensmiddelenmarkt In bijgaand diagram is uitgebeeld hoe het aandeel van de biermarkt zich ver houdt tot het totale aandeel in de le vensmiddelenmarkt bij de aanbieders van bier in deze branche. Dat de ver koopmogelijkheden voor bier bij het GWB/Coöp en Zelfstandigen Groot in het verleden niet optimaal benut zijn, is een belangrijke reden van het achter blijven in aandeel bij deze verkoopkana len. De A-merken nemen meer dan de helft van de bierverkopen in de levensmidde lenhandel voor hun rekening. Ondanks de intensieve concurrentie van de goedkopere en eigen merken hebben zij zich niet alleen goed weten te handha ven, maar is er zelfs de laatste tijd een belangrijke verschuiving waarneembaar ten gunste van het marktaandeel van deze A-merken. De recente ontwikkeling bij GWB/Coöp is hier een duidelijk voorbeeld van. Opvallend is ook dat de ze situatie geldt voor alle delen van het OMZETAANDELEN LEVENSMIDDELENMARKT 0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% 35% 40% 45% 50% Zelfst. midden klein G.W.B./Coöp. Zelfst. groot Totaal aandeel levensmiddelenmarkt Aandeel biermarkt land en dat er nauwelijks enig verschil waarneembaar is in de volgorde van de drie meest verkochte biermerken: met uitzondering van de provincies Gelder land en Overijssel. Een en ander vindt u weergegeven op bijgaand landkaartje. (Bron: Nielsen Nederland) Er bestaat merkentrouw Een van de sterke punten, die uit het consumentenonderzoek naar voren kwamen, was het duidelijke en samen hangende beeld dat de consument van de verschillende merken had. In alge mene termen van merkbeelden kan de biermarkt in drie goed onderscheiden groepen worden verdeeld: Heineken Amstel/Grolsch Overige/goedkopere merken. Heineken ontvangt een zeer hoge waar dering en krijgt dat zelfs niet alleen van hen die het regelmatig drinken, maar ook van consumenten van de goedko pere merken. Dit geeft Heineken een bijzondere plaats op de biermarkt. Ech ter ook Amstel en Grolsch gaan bij alle bierdrinkers duidelijk door voor kwali teitsmerken. Wat de overige merken be treft worden deze door de consument ruwweg als restgroep beschouwd, waar de prijs een belangrijker maatstaf is (bij aankoopbeslissing) dan het kwaliteits aspect. Er leek in deze groep weinig vermeldenswaardige differentiatie in merkbeeld te bestaan. In een markt met zulke duidelijk onderscheiden merk beelden treft men natuurlijk ook sterke NIELSEN IV NIELSEN II 1. GROLSCH 1. HEINEKEN 2. HEINEKEN 2. AMSTEL 3. AMSTEL 3. GROLSCH NIELSEN V 1. HEINEKEN 2. AMSTEL 3. GROLSCH 1. HEINEKEN 2. AMSTEL 3. GROLSCH NIELSEN I 1. HEINEKEN 2. AMSTEL 3. GROLSCH NIELSEN III 1. HEINEKEN 2. AMSTEL 3. GROLSCH 11

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1975 | | pagina 11