R r ijnrnira 526 MILJOI LEVENSMIDDE BEDRIJVEI 470 MILJO LEVENSMIDDE BEDRIJVEI f 334 MILJOEN ERIGE WINKEI Bierverkoop in levensmiddelenbedrijven Velen van onze lezers hebben reeds kennis kunnen nemen van de uitkom sten van de eerdergenoemde bierstudie. Zeker waar het gaat om de behandeling van bier in de winkel en de daarmee gepaard gaande kosten, vonden wij het zinvol op dit moment in deze uitgave van Tap en Schap nogmaals op deze onder delen van de studie terug te komen. Het doel van de studie kan in het kort als volgt worden samengevat: Het in beeld brengen van de thuisver- bruikmarkt voor bier in ai haar facetten en een feitelijke basis leggen waarop de merchandising van bier becijferd kan worden en mogelijkerwijs verbe terd. Werkwijze De studie bestaat uit drie delen. De eerste twee betreffen de onderzoekfa- sen, die onderverdeeld werden naar: 1. Basisonderzoek naar de markt en de consument 2. Bestaande handelssituaties. In het derde deel van de studie werden de resultaten tenslotte in zes „sleutels" tot een succesvolle bierverkoop neerge legd. Hoewel het niet mogelijk is om op deze plaats uitvoerig en volledig op de studie in te gaan willen wij u een aantal kerngegevens die uit het onderzoek naar voren kwamen, niet onthouden. Wij vertrouwen erop u met deze gegevens een duidelijk beeld van de thuisver- bruikmarkt van bier te geven. De markt in guldens De totale verkopen van bier op de thuis- verbruikmarkt vertegenwoordigden in 1973 een bedrag van 770 miljoen gul den. Hiervan werd omgezet via de le vensmiddelenbedrijven (lees: de vroe gere kruideniers) 470 miljoen, zodat door de overige winkels de resterende omzet van 300 miljoen werd gedaan. Het DE MARKT IN KRATTEN TOTALE VERKOPEN IN 1973 80.406.000 kratten i' lif-jhlTf-fi1! ilkuwx-JV fjumnfi /fll fT'Tr'TT'l I liMlifg-.rj.i lini.ij Mii nnmirffi Via levensmiddelenbedrijven Via overige winkels TOTALE VERKOPEN IN 1974 86.560.000 kratten iTrïi.wfljl finnrcö IT curaso i;:i!iti!ns fT^rTTinft ittttti lUJi.r-J'rj.i iif-JiT-JWlt llMlil.-llJ.JA i to mm CSEH38 f-j to- Via levensmiddelenbedrijven Via overige winkels vorige jaar namen deze verkopen toe tot een totaal van 860 miljoen gulden, waarvan 526 miljoen via de levensmid delenbedrijven ging. Hoewel de stijging in de bieromzet na november 1974 duidelijk stagneerde, is er op dit moment alle reden om aan te nemen dat in deze stagnatie een keer ten goede is gekomen en dat de handels waarde van de bierstroom dit jaar de to tale som van één miljard gulden zal kun nen gaan belopen. De markt in kratten Niet alleen in handelswaarde verwerft deze score aanzien. Aanzienlijk is ook de 10

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1975 | | pagina 10