Hoogste lof voor Heineken bier in Amerika
2
In het maandelijks verschijnende blad 'The Washingtonian' staat in het juninummer
van dit jaar de uitslag van een test dooreen drietal panels, speciaal gevormd voor het
proeven van bier De leden van de panels waren: drie veelvuldig bierdrinkende
personen, twee bekende klaatselijke experts in het drinken van bier en twee
niet-deskundigen wat bier betreft, namelijk twee vroegere athletiekprofessionals.
Zij moesten 18 algemeen bekende bieren een score geven, liggend tussen 1
(vreselijk slecht) en 10 (uitnemend). Natuurlijk werd hen verboden elkaar te beïn
vloeden door te zuchten, gezichten te trekken of de kamer uit te lopen. De 18 bieren
waren gekozen door 'bierdeskundigen', zoals barkeepers en anderen, die in hun
vak met bier te maken hebben.
De gekozen biermerken lagen ver uiteen in prijs en populariteit. Donkere bieren,
dieetbieren, fust- en blikbier en dergelijke, waren niet opgenomen.
In zes ronden, in groepen van drie, geserveerd in fris gespoelde glazen, werden de
bieren geproefd. Brood- en rustpauzen van 10 minuten tussen de ronden maakten
dat elk bier voldoende aandacht kreeg.
In de derde ronde zaten Heineken, Coors (een lokaal gebrouwen, hoog geprijsd
regionaal biermerk) en Löwenbrau Light (import uit West-Duitsland). In de vijfde
ronde zat Miller's (Miller is een regionale brouwerij), Tuborg (gebrouwen in de
U.S.A. bij de Carling brouwerij) en Budweiser (van Anheuser-Busch, de grootste
brouwerijonderneming in de U.S.A.). In de zesde ronde proefde men tegen elkaar
Pabst Blue Ribbon (van de Pabst brouwerij), Carlings Black Label (van de Carlings
brouwerij) en Schlitz (van de Schlitz brouwerij). De volledige uitslag is in het hierbij
afgedrukte overzicht weergegeven.
Tot slot werden winnaars en verliezers verder geanalyseerd en kreeg Heineken, dat
er als beste uitkwam, duidelijke hoorbare 'oohs'en 'aahs' bij het proeven. Het oogstte
eenmaal een score als perfect en drie maal een negen tezamen met commentaren
als 'goed aroma', 'goede hoppige smaak' en 'een echt verrukkelijk biertje'.
Het idee van de Washingtonian om zijn lezers te helpen bij het kiezen van hun
favoriete bier is erg gunstig uitgevallen voor Heineken. Gedronken uit blanco glazen
dus geheel zonder hulp van de zo vertrouwde verpakking, heeft het opnieuw
bewezen een kwalitatief sterk bier te zijn. Al met al zeker ook een compliment aan
het adres van allen, die bij de bereiding van ons bier betrokken zijn.
I „c, priced„„cc an Cartas*
label 'Cartas*"-/"™
sa.,0
ThTSCORING philatalph» 5J 5
UnWta U.B»)«etór s)0
1-»»,7 IJ premium
I Heineken. llW»"'1™
V OW Mil«n"kee. YuengtaS.
1 2 Patat Blue Riktan. U. Schlta-
V Sehliiz.hl 7 15». Michelob.
5 Mlta' Hlpli Lile. ^'5 I ,5. Rolling Ra*.
1 ir. Tata's
l.taHe»'W,H IS.Sctaeler*-
I k Michelob.
- f .c Hu.™--.54.0
\H. Schaeter s. lil-Coors. 53.O
Erperl*ltai»taum*core I p_ N „„al Prem y
1 Lowenbrau 77 s 1 13- Rolling 47.0
SÏÏ"Black tatal.70.0
A Pabst Blue Rilrtan 1 phtedelptiia 4, 0
I S^^U'e: aCa^Black tatalBJ
7 National Bohemia"- 1^wenbrau___
H OldMUw^fl'
and Wept
elected from
,ecr salesmen.
ried widely m
•xcluded darK
cans, and so-
a. cad Mi'""1^—"TTTTynip i
aata''romlhep-.Bchas..EOO(1ar=n,a, k
Op de voorpagina:
Een collage, die in zijn samen
stelling duidelijk aangeeft voor
welk onderwerp wij in deze editie
uw speciale aandacht vragen:
frisdranken.
Frisdranken van Vrumona en het
bedrijf, een van de allermodernste
in Europa, waar de 'soft drinks'
vervaardigd worden.
De verwachtingen van Vrumona
(verdere groeien tal van andere
behartens- en wetenswaardige
zaken treft u aan in ons hoofd
artikel op pagina 12 tot en met 21.
INHOUD
Vrumona 1
Heineken bier in Amerika2
Beurzen 3
Jagermeister4
Hoppe tv-commercial 7
Coebergh Nieuwe Oogst 8
Trovador 9
Seven-Up in 1975 10
Vrumona verwacht verdere groei12
Heineken en Royal Club op de camping22
Supermarkt in Jeugdland 22
Parasailing met Pepsi-Para-Team 24
Nieuws allerlei 26
Tap en Schap is een tweemaandelijkse uitgave van Heineken voor de
Nederlandse markt.
Redactie: W. J. Bruggeman (hoofdredacteur), mej. P. A. M. Reijnders,
mej. A. Lodeweegs.
Vaste medewerkers: mej. H. D. van den Steenhoven, R. G. H. Elfrink.
Redactiecommissie: H. F. M. Coebergh, J. F. B. Houthuys, A. van Son,
K. N Tielkemeyer, K. A. Warmenhoven.
Redactieadres: Postbus 28, Amsterdam. Tel. 020-702283, 702172,
702264
1
3
4
S
6
1. Het volledige Vrumona-assortiment. 2. Ge
deelte van de bottelarij. 3. Frisdranken, een
steeds belangrijker onderdeel van het le
vensmiddelenpakket 4 Een recente luchtopna
me van het Vrumona-bedrijf in Bunnik. 5. B3, een
totaal nieuwe presentatie. 6. Vrumona-terras op
de Horeca va 1975.
Op de achterpagina: Een wel zeer spectaculaire
wijze van verkoopondersteunende reclame, pa
rasailing door het Pepsi-Para-Team, dat jaarlijks
vele demonstraties geeft op de foto tijdens de
jongste Bevrijdingsfeesten in Rotterdam
2