trnrnm blijven op het op de markt brengen van kwaliteitsproducten ondersteund ener zijds door de meest moderne apparatuur en anderzijds door een opbouwen van een zeer sterk merkenpakket met een grote consumentenacceptatie op basis van een doelmatig gerichte reclame. Anticiperend op de voorzienbare sterke kostenstijgingen heeft Vrumona tijdig een uitgebreid en belangrijk investe ringsplan ontwikkeld waardoor ze nu kan bogen op een van de meest moder ne en efficiënte outillages in Europa. Zo beschikt zij over een door computers bestuurd fabrikageproces, hetgeen de hoogst mogelijke garantie geeft voor een constante kwaliteit van haar pro- dukten; een eerste vereiste voor beken de merkartikelen als SiSi vruchtenlimo nades, Pepsi-Cola, Royal Club Tonic en Seven-Up. Daarnaast staat haar de meest moderne afvulapparatuur ter be schikking die het mogelijk maakt om per uur 48.000 literflessen en 80.000 kleine flesjes af te vullen. De allerlaatste toevoeging aan deze indrukwekkende capaciteit is een primeur, te weten een automatische afvuIlijn voor premix- en postmixtanks waardoor zij gemakkelijk de verwachte ontwikkeling in deze betrekkelijk jonge markt zal kunnen volgen. Continuïteit Dit wat betreft de fabrikage. Hoe belang rijk deze ook zijn moge, hij waarborgt op zich niet de continuïteit van een bedrijf. Hiervoor is meer nodig en wel het nood zakelijke rendement op al deze enorme investeringen. Het is duidelijk dat dit zeker niet behaald kan worden in een niets ontziende prijzenslag met het doel de dure machines aan het draaien te houden. Dit kan slechts leiden tot personeelsproblemen en inkrimping van activiteiten waarmee, op langere termijn gezien, niets wordt opgelost. Net zo min heeft het zin te hopen dat een goede warme zomer de problemen zal oplossen, want die kan nooit langer duren dan een paar maanden. Waar ligt dan de oplossing? Ons inziens in een viertal richtingen: Marketing Een moderne marketingorganisatie, waarbij elke deelmarkt van de gediffe rentieerde frisdrankenmarkt de volle aandacht krijgt, is onontbeerlijk. Op een zich wijzigend consumptiepatroon dient geanticipeerd te worden door het ontwikkelen van nieuwe smaken; bij de geschetste evolutie in de distributiesec tor dient de industrie zich aan te passen door het brengen van efficiënte verpak kingen, terwijl ook zeker de wensen van de detailhandel inzake tijd-, geld- en werkbesparende apparatuur alle aan dacht verdienen. Bij dit alles moet een voortdurend en gedegen marktonder zoek er voor zorgen dat op zich onver mijdelijke mislukkingen zoveel mogelijk worden vermeden. Door al deze onderzoek- en research- activiteiten beschikt Vrumona over een uitgebreide en gevarieerde know how, waarvan zowel groot- als kleinhandel veelvuldig gebruik maken. De drie luchtfoto's geven een schitterend beeld van de spectaculaire groei, die het Vrumonabedrijf in nau welijks vijfentwintig jaar doormaakte Van (foto 1) een bescheiden begin in 1951via een indrukwek kende uitbreiding (foto 2) in 1962 tot het imposante complex anno 1975 dat voor ruim 20 procent in de Nederlandse behoefte aan frisdranken voorziet (foto 3). 14 Sterke merken Op grond van deze wetenschappelijke aanpak mag verwacht worden dat de consument weer een appreciatie krijgt voor een goed glas „fris" en niet alleen zal afgaan op de prijs. Vrumona zal door middel van zijn marketing-concep- ten (onder andere ondersteunende re clame) al het nodige daaraan blijven doen. Er is nu reeds een zeer belangrijke aanwijzing in de markt dat dit geen „wishful thinking" is. Tot 1972 steeg het aandeel van de vruchtenlimonade in de totale frisdran- kenafzet gestadig. Echter de zeerscher- pe prijzenconcurrentie, juist in dit seg ment, heeft de consument de appreciatie in deze dranken doen verliezen. Sinds 1972 is dan ook een duidelijke smaak- verschuiving te constateren naar de lemon lime (Seven-Up en cola (Pepsi) sector, waar sterke kwaliteitsmerken

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1975 | | pagina 14