1971 E GROEI IN VERBRUIK voorschriften. Bovendien werden be kende Amerikaanse frisdranken geïntro duceerd zoals Coca-Cola, Pepsi-Cola eb Seven-Up die snel aan populariteit wonnen. Hierdoor verdwenen de vroe gere gazeuses praktisch van de markt, waarvan zij nu nog slechts vijf procent uitmaken. Tenslotte steeg ook de vraag naar pure fruitsappen aanzienlijk waarbij zich de laatste jaren nog de zogenoemde necta- ren en twee- en driedranken hebben ge voegd. Distributie Ook bij de distributie veranderde het patroon aanmerkelijk. In het begin was deze geheel geconcen- postmix-apparatuur). Anderzijds kwa men de prijzen onder druk te staan door de verscherpte concurrentie en het din gen naar de gunsten van de zich sterk concentrerende handelskanalen in de winkelsector, die goed is voor bijna tachtig procent van de totale afzet. Voegt men hier nog aan toe een afne men van de marktgroei, dan zijn de rimpels in de voorhoofden van de heren frisdrankenfabrikanten wellicht goed deels verklaard, maar zoals gezegd, die bezorgdheid is slechts gedeeltelijk te recht. Op de langere termijn gezien en uitgaande van een verstandig manage ment gericht op de continuïteit geeft de positie van deze industrie geen reden tot pessimisme. VERDELING VAN DE FRISDRANKENMARKT NAAR SMAAK LEMON LEMON-LIME 20% VRUCHTEN LIMONADE 52% VRUCHTEN LIMONADE 56% COLA 23% COLA 14% Bron: produktieci/fers CBS treerd op de daartoe gespecialiseerde drankenhandels, die veelal ook hun eigen fabrikage hadden. Door de sterk stijgende vraag vormden frisdranken een steeds belangrijker on derdeel van het levensmiddelen pakket envonden zodoende ook hun weg naar de levensmiddelengrossierderijen, grootwinkelbedrijven en later de cash carry bedrijven en discounters. De drankenhandels zijn echter altijd de specifieke leveranciers van de horeca bedrijven en slijterijen gebleven, waar naast zij ook een niet onaanzienlijk deel van de winkels als afnemers hebben behouden. Gevolgen Wat hadden deze marktontwikkelingen voor gevolgen voor de industrie? Hier slonk het zeer grote aantal lokale en regionale bedrijfjes sterk. Uit deze situatie kwamen enkele grote bedrijven met bekende merken te voorschijn. Zes van hen hebben thans ongeveer 85 procent van de markt in handen. Daarnaast voorziet overigens nog altijd een groep kleine bedrijven met een zeer smal assortiment in min of meer lokale behoeften. Door deze ontwikkelingen werden vooral de grote bedrijven voor een aan tal forse pioblemen geplaatst. Enerzijds waren enorme investeringen nodig voor uitbreiding van het produk- tieapparaat en aanpassing van de em ballage aan de moderne eisen (liter flessen en de ontwikkeling van premix/ Vrumona's filosofie Daarmee komen we dan waar we zijn willen en wel bijdefilosofiedieVrumona de laatste jaren als de grootste fris drankenfabrikant in Nederland heeft ontwikkeld. Allereerst is deze filosofie altijd gericht geweest en zal dit ook in de toekomst HOE HET GROEIDE INDEX VAN DE FRISDRANKENCONSUMP TIE IN NEDERLAND OP LITERBASIS Het kogelflesje, dat een enorme verspreiding heeft gekend. De slui ting van de fles werd gevormd door een glazen knikker, de kogel. Na de vulling met spuitwater, limonadega- zeuse en dergelijke werd de kogel door het koolzuur in de vloeistof om- hooggedrukt en kwam muurvast te zitten in een rubber ring die boven in de hals was aangebracht. Om de fles te openen moest men de kogel naar beneden drukken. Daarvoor had men een ronde houten dop met een uit steeksel in het midden, waarmee men de kogel neerdrukken en de opening even afsluiten kon om te voorkomen dat een gedeelte van de inhoud door het opbruisende kool zuur verloren ging. Voor het schen ken moest de kogel tussen de zoge noemde kneepjes worden geschud, die zich onderaan de hals van de fles bevonden. Alle bestaande typen zijn afgeleid van de door Hiram Codd om streeks 1870 uitgevonden fles, die echter pas in 1878 gepatenteerd werd. De in Nederland gebruikte fles sen, die tot 1906 uit Duitsland werden geïmporteerd, waren vervaardigd van wit glas. De donkergroene kogelfles- sen waren bestemd voor de export naar Nederlandsch-lndië. INDEX VAN DE VRUMONAOMZET OP LITERBASIS 13

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1975 | | pagina 13