Frisdranken De Nederlandse frisdrankenmarkt heeft eveneens te lijden gehad van de slechte weersomstandigheden gedurende een groot deel van de zomer. Verwacht werd dat de binnenlandse consumptie met zeker 10% zou toenemen, doch deze stijging kwam slechts uit op 5%. In vrijwel alle produktsegmenten hebben wij ons marktaandeel kunnen vergro ten. Alleen in de afzet van vruchtenlimo nades werd een terugval geconstateerd. Immers, wij zijn niet bereid geweest om tot handhaving van ons marktaandeel te komen door tot elke prijs deel te nemen aan de ongezonde concurrentie, die, mede als gevolg van overcapaciteit bij andere bedrijven, deze sector ken merkt. Wat het lopende boekjaar betreft valt als gevolg van de 1 november-wet een ware hausse te constateren in de verkopen van jus d'orange en toma tensap. Gedistilleerd De ontwikkeling van de binnenlandse gedistilleerdmarkt van ons concern was bijzonder bevredigend. Vooral door de voortgezette groei van de merken Bok- ma, Coebergh en Hoppe kon ons markt aandeel wederom worden vergroot. Het gunstige verloop van de verkopen van „Jagermeister", voor welk merk wij in Nederland de licentie hebben, heeft bijgedragen tot de winstgroei in dit deel van onze activiteiten. Veel aandacht werd besteed aan de ontwikkeling van nieuwe en de kwaliteitsverbetering van onze bestaande produkten. Onze wijn activiteiten zijn verder uitgebouwd. Vooral de verkoop van het wijnmerk „Bistro", dat in 1973 werd geïntrodu ceerd, verloopt veelbelovend. Vestigingen Een gebeurtenis van groot belang voor Heineken is ongetwijfeld de officiële opening van onze brouwerij in Zoeter- woude op 18 april a.s. Wij beschikken met deze brouwerij, ter vervanging van die in Rotterdam, over een moderne produktie-eenheid met een capaciteit van 1i miljoen hectoliter, die het moge lijk zal maken op uiterst efficiënte wijze in de toenemende vraag naar bier te voorzien. De montage van de installa ties nadert thans haar voltooiing. In de eerste helft van 1974 werd een begin gemaakt met het bottelen van bier, dat van onze andere vestigingen werd aan gevoerd. Het brouwen van bier nam een aanvang in de tweede helft van dat jaar. Op het ogenblik wordt al weer geheid om een uitbreiding van de capaciteit in de nabije toekomst te kunnen realise ren. Verwacht wordt dat met investerin gen in Zoeterwoude in het thans lopen de boekjaar nog een bedrag van onge veer 30 miljoen gemoeid zal zijn. Tot dusver heeft de bouw van de brouwerij ongeveer ƒ195 miljoen gekost. In Den Bosch werd in het afgesloten boekjaar de vergistings-en lagercapaci- teit verder uitgebreid. Op 20 juni 1974 werd de eerste paal geslagen voor een nieuw kantoor. In onze vestiging te Rotterdam werden de produktieactivi- teiten geleidelijk beëindigd. Het kantoor zal in zijn huidige bestemming gehand haafd blijven. Daarin is onder meer de commerciële dienst voor het gewest Rotterdam ondergebracht. Buitenland De activiteiten van Heineken in het buitenland zijn veelomvattend. Bij de voortgaande internationalisatie van ons concern is de aandacht vooral op Euro pa gericht. En dan met name op typi sche groeimarkten voor bier zoals Grie kenland, Italië en Frankrijk. De verkoop van het door Whitbread in Groot- Brittannië in licentie gebrouwen Heine ken bier steeg wederom aanzienlijk. De groei van de onderneming heeft zich ook buiten Europa voortgezet. Met de bouw van een aantal nieuwe brouwerij en werd een aanvang gemaakt, terwijl andere projecten werden voltooid. Voorbeelden zijn de brouwerijen op St. Lucia en Martinique (beide Caraïbisch Gebied) en Jakarta (Indonesië). Een financieel belang van 40% werd verwor ven in een brouwerij op Trinidad, terwijl in Equador - na goedkeuring door de overheid - een begin zal worden ge maakt met het loonbrouwen van Heine ken bier. In de toelichting op het jaarverslag werd gezegd, dat de positie van Heineken in het buitenland niet alleen wordt beïn vloed door kostenontwikkelingen in Ne derland, maar onder meer ook door veranderingen in de koersverhouding van het vreemde geld ten opzichte van de Nederlandse munt en door importbe- schermende maatregelen van buiten landse regeringen. Bij de keuze van vestigingsplaatsen zullen wij de moge lijkheden tot exporteren van ons bier voortdurend moeten afwegen tegen die van licentie- en loonbrouwen in het buitenland, al dan niet gekoppeld aan een financiële deelneming in de betrok ken brouwerijen. Daaruit vloeit voort dat ons exportcijfer aan betekenis kan in boeten. Naar aanleiding van het loslaten van de verticale prijsbinding en een aantal reacties daarop, drukken wij ter informatie van onze lezers hieronder een gedeelte af uit de inleiding, die de heer A. H. Heineken, voorzitter van de Raad van Bestuur van ons concern, tijdens de aandeelhoudersvergadering te Amsterdam op 30 januari jl. gehouden heeft. „Zoals u in de krant hebt kunnen lezen, hebben wij met ingang van 6 janu ari jl. de verticale prijsbinding voor het Heineken biermerk losgelaten. Wij zijn hiermede afgestapt van een systeem van vaste consumenten prijzen, dat jarenlang heeft bestaan. Onze af-fabriek prijzen aan de handel zijn ongewijzigd gebleven. Door over te gaan van vaste consumentenprijzen op consumentenadvies prijzen wordt het de detaillist mogelijk gemaakt voortaan zelf te bepalen tegen welke prijs hij Heineken aan de consument wenst aan te bieden, mits hij daarbij niet beneden de inkoopprijs B.T.W. gaat. In de tijd dat wij de consumentenprijzen voor Heineken bier zelf vaststel den, was de detaillist verzekerd van een vaste winstmarge en betaalde het 'publiek in elke winkel dezelfde prijs voor het grootste biermerk van Nederland. Deze politiek bleek op den duur niet vol te houden als gevolg van ontwik kelingen in de groot- en kleinhandel in levensmiddelen. Deze ontwikkeling was, dat bepaalde typen handelskanalen steeds minder behoefte kregen aan een bescherming door de producent en dat bij hen steeds meer de wens tot het voeren van een eigen prijsbeleid op de voorgrond trad. Een en ander uitte zich onder meer in de verkoopontwikkelingen van de merken Heineken en Amstel. Wij zijn ons er steeds van bewust geweest dat wij met het loslaten van de verticale prijsbinding, iets wat al eerder geschiedde voor het Amstel- merk, een maatregel zouden nemen, waarvoor sommigen van onze afne mers moeilijk begrip zouden kunnen opbrengen. Wij hebben dan ook lange tijd geaarzeld een dergelijke ingrijpende beslissing te nemen. Doorslaggevend voor ons was uiteindelijk zoals reeds eerder aange geven de ontwikkeling van de landelijke afzet van Heineken bier en een geleidelijk teruglopen van de spreiding binnen bepaalde afzetkanalen. Een te sterk teruglopen van deze afzet kan in nieman'ds belang zijn en diende dan ook te worden voorkomen. Het valt niet te ontkennen dat zich na het loslaten van de verticale prijs binding op de markt in Nederland een aantal ontwikkelingen heeft voor gedaan binnen bepaalde afzetkanalen die een gezonde handel in onze produkten op lange termijn zouden kunnen belemmeren. Bepaalde afne mersgroeperingen hebben in de afgelopen weken onze produkten aan de consument aangeboden op basis van hun eigen inkoopprijs, met andere woorden- zonder hun eigen distributiekosten en winstmarges in de eind- prijs tot uitdrukking te brengen. Niet alleen zal een beleid van verkoop van onze produkten tegen „naakte kostprijs" op lange termijn een volmaakt onverdiende blaam werpen op die detaillisten die onze bieren aanbieden op basis van normale kostprijs calculaties, doch bovendien het imago van het merk kunnen aantasten."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1975 | | pagina 3