A.HE1NEKH HET AFGELOPEN BOEKJAAR Heineken heeft het boekjaar, dat loopt van 1 oktober 1973 tot en met 30 september 1974, gunstig afgesloten. Hoewel het zeker niet één van de ge makkelijkste jaren is geweest, kon toch het verwachte winstcijfer worden gere aliseerd. Ook voor het nieuwe boekjaar bestaat geen reden tot pessimisme, ondanks de slechter wordende econo mische situatie. Heineken put vertrou wen uit de krachtige positie, die in de loop der jaren is opgebouwd, de vele nieuwe activiteiten die worden ont plooid en de grote inzet van alle mede werkers. De meeste produktgroepen van ons concern gaven in het verslagjaar een verdere groei te zien. In totaal werd onder toezicht van Heineken 19.363.000 hectoliter bier gebrouwen, wat ten op zichte van het vorige boekjaar een stij ging betekent van 10,8%. De verkoop van frisdranken steeg met 1,3% en be loopt nu 1.881.000 hectoliter. De ver koop van gedistilleerd en wijn is toege nomen van 258.000 hectoliter tot 299.000 hectoliter, hetgeen een stijging betekent van 15,9%. In geld uitgedrukt werd door het con cern in totaliteit voor het eerst een omzet bereikt, die de anderhalf miljard gulden te boven ging. De opbrengst van bier in miljoenen guldens bedroeg 1.156,6 hetgeen een stijging betekent van 18,0%. De frisdrankopbrengst steeg met 3,1% tot 134,5 miljoen gulden, de gedistilleerd- en wijnopbrengst ging 16,6% omhoog en kwam uit op 179,9 INHOUD Het afgelopen boekjaar2 Heineken op de 19e Horecava4 Hoppe reclame6 Ontwikkelingen in bierhandel en horecabedrijf 8 Onder nieuw dak16 Nieuws allerlei 32 Achterpagina36 Op de voorpagina: Een aantal verschillende typen horecabe drijven in den lande als illustra tie bij ons artikel over het hore cabedrijf - door - de - eeuwen - heen, pagina 8 tot en met 15. Tap en Schap is een tweemaan delijkse uitgave van Heineken voor de Nederlandse markt. Redactie: W. J. Bruggeman (hoofdredacteur), mej. P. A. M Reijnders, mej. A. Lodeweegs. Vaste medewerkers: mej. H. D. van den Steenhoven, R. G. H. Elfrink. Redactiecommissie: H. F. M. Coebergh, J. F. B. Houthuys, A. van Son, K. N. Tielkemeyer, K. A. Warmenhoven. Redactieadres: Postbus 28, Amsterdam. Tel. 020 - 702283, 702172, 702264. Op de achterpagina: Bap's Bloemenservice, Europaplein, Amsterdam zette met mede werking van Verkoopbevorde ring zijn etalage gedurende een viertal weken in het teken van Heineken bier. miljoen gulden, terwijl aan overige in komsten een bedrag van 78,2 miljoen gulden werd ontvangen. De totale om zet steeg van 1.372 miljoen gulden in het boekjaar 1972/1973 tot 1.584 miljoen gulden in het boekjaar 1973/1974, of wel met 15,4%. De netto winst steeg van 79,0 miljoen naar 81,1 miljoen. Bier De groei van de totale bierconsumptie in Nederland bleef in het verslagjaar achter bij die in voorgaande jaren. De slechte weersomstandigheden hebben hierbij onder andere een rol gespeeld. Het totale bierverbruik nam toe met 5,5% tot 10.267.000 hectoliter. In het jaar daarvoor werd nog een omzetgroei behaald van 12,5%. Het verbruik per hoofd van de bevolking steeg van 72,3 liter tot 75,9 liter. De toename van de bierverkopen van ons concern op de Nederlandse markt verliep nagenoeg parallel aan de landelijke stijging. Met betrekking tot de verwachtingen voor het thans lopende boekjaar is er sprake van een lichte afvlakking van de groei in de biermarkt. Er is evenwel beslist geen sprake van een stagnatie, immers een natuurlijke groei wordt niet ineens onderbroken. Ook in andere, ons omringende landen, iseen lichte stabili satie waar te nemen. Een belangrijke factor voor het aankooppatroon van de consument is de ontwikkeling van het besteedbare inkomen. Op de hoofdelijke consumptie van onze produkten kunnen ook externe factoren van invloed zijn. In het jaarverslag wordt gewezen op de autoloze zondagen, waarmee we tegen het einde van 1973 werden geconfronteerd. Ook de 1 no- vember-wet, ter beperking van het alco holgebruik in het verkeer, is zo'n factor Nederland heeft voor wat het bierver bruik betreft hierop met een geweldig schrikeffect gereageerd, zo werd tij dens de persconferentie gezegd, die op 9 januari ter toelichting op het jaarver slag is gehouden. Dit effect was in het buitenland, waar een soortgelijke wet geving eerder tot stand kwam, veel geringer. Het gevoelen bestaat, dat dit schrikeffect in Nederland aan het afne men isen dat we nu komen in de realiteit van wat de wetgever bedoeld heeft. Voor de totale bieromzet van Heineken heeft de afgelopen periode geen al te grote problemen opgeleverd. Op de Nederlandse markt is er in flesse- bier voor thuisverbruik een steeds hevi ger prijsconcurrentie, onder meer door de sterke ontwikkeling van nieuwe dis tributievormen, aldus het jaarverslag. 2

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1975 | | pagina 2