FRUTO/ Oost Nederland Apeldoorn Begin mei 1974 ging in Apel doorn de nieuwe, uit diverse Frutofusies ontstane inkoop vereniging C.I.V. Fruto/Oost Nederland g.a. van start. On der nieuw dak betekende hier dat aan de Kayersdijk een voormalig fabriekspand met een zee van ruimte werd be trokken. De totale bedrijfsop- pervlakte, 5000 m2, wordt voor een groot gedeelte inge nomen door twee hallen van elk 1900 m2, die aan de ach terzijde met elkaar in verbin ding staan. In de ene hal zijn de levens middelen (4000 artikelen) on dergebracht, terwijl de ande re plaats biedt enerzijds aan de emballage, anderzijds aan het volledige agf-assortiment uit binnen- en buitenland. In deze versafdeling is onder meer rechtstreeks geïmpor teerd citrusfruit onder eigen merk voorhanden. Fruto/Oost Nederland is voor tachtig procent een bedie ningsgroothandel, die de Achterhoek, de IJsselzoom en een groot gedeelte van de Veluwe bestrijkt. Voor de be zorging worden moderne rol containers gebruikt. Het wa genpark bestaat uit twee gro te en drie kleine vrachtwa gens. Het overige deel van de omzet komt uit de zelfbedie ningsafdeling. De nieuwe inkoopvereniging voert een intensieve folder campagne. Naast de landelij ke Fruto-folder, geeft men zelf een 14-daagse folder, ge richt op de detailhandel, uit. Bovendien wordt in het gehe le rayon van deze groothan del wekelijks een consumen tenfolder uitgebracht met een oplaag van 30.000 exem plaren. Directeur van het nieuwe be drijf, waar in totaal 22 men sen werkzaam zijn, is de heer H. Koster, die voor de laatste fusie als zodanig bij Fruto Twello de leiding had. Bij het ontstaan van de nieu we C.I.V. zijn ook ruimere mogelijkheden geschapen voor de begeleiding van de detaillist. De heer Koster ziet daarin een belangrijke taak weggelegd voor de inkoop vereniging, een taak die ligt op het vlak van ondersteu ning voor wat betreft winkel inrichting en -verzorging, ad ministratie en dergelijke. Voor de buurtwinkel, die het stempel van de ambachtelijk heid draagt, ziet de heer Kos ter wel degelijk nog (een goe de) toekomst. In dit verband ontvouwt hij een uniek plan, ten tijde van ons bezoek - eind november vorig jaar - een primeur voor Nederland, voorlopig aangeduid als Fru to Versmarkt Plan '75. Het startsein voor dit plan, waar bij in eerste aanleg vijftig zaken zijn betrokken, werd begin vorige maand gege- Breedbeeldopname van het pand, dat vorig jaar door Fruto/Oost Nederland in gebruik werd genomen. t pe va dc pa ve kc ke vo He mi 6,( de dii tei ee m br h; ee ve hi Pi hi kr g< Pi ke w te H' di zi Een kleurige show van het agf- assortiment ter gelegenheid van de opening. kiende - samenstelling van het assortiment en verder de totale begeleiding. En dat al les zonder enige verplichting van de zijde van de detaillist. Daarom is het plan uniek in die zin dat het enerzijds zo ingrijpend en vergaand, an derzijds zo vrijblijvend is. Aan de hand van de uitkom sten van een achttal „test cases" (de rijdende winkel inbegrepen), verdeeld over het hele rayon, heeft Fruto/Oost Nederland het volste vertrouwen in het sla gen van het Versmarkt Plan. Gegarandeerd wordt een om- zetverhoging van minstens 25 procent. Bij de uitvoering van dit am bitieuze plan wensen wij Fruto/Oost Nederland en in het bijzonder de promotor, de heer Koster, gaarne alle succes. ven. De bedoeling is, kort gezegd, de groente- en fruit winkel op een hoger plan te brengen, zowel qua aanzien als qua rendement. Het basisgegeven is een her indeling van de winkel, waar bij het groente- en fruitassor- timent centraal komt te staan, met rondom de levens middelen. Op de foto is te zien dat het specialistische karakter van de zaak er dui delijk uitspringt. Bij de nieuwe indeling be staat 70 procent van het as sortiment uit groente en fruit, 30 procent ervan wordt inge nomen door de levensmidde len. Bij de samenstelling van het levensmiddelenassorti ment wordt consequent de 80/20 regel doorgevoerd. Via een panklaar recept zorgt Fruto/Oost Nederland voor de totstandkoming van de „nieuwe" winkel, de - uitge- Een gedeelte van het andere magazijn, waar de levensmid delen en een - klein - pakket non foods zijn opgeslagen. Een van de voor beelden van het Fru to Versmarkt Plan '75, dat beoogt de groente- en fruitwin kel op een hoger plan te brengen. Het agf-assortiment staat centraal met daaromheen de le vensmiddelen. (Fir ma Van Essen, Heer- de). 20

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1975 | | pagina 20