V ;S "fifTCPl tehuis* I BROUWeRSHUVS GR01C WAA* boden moeten worden, want het is een misvatting te veronderstellen dat een ieder die een horecabedrijf binnengaat, al weet wat hij zal bestellen. De visuele presentatie en de toepassing van ver- koopstimulerende middelen in andere bedrijfstakken zouden voor de horeca ondernemer een leerschool kunnen zijn. Natuurlijk zal de presentatie altijd aangepast moeten worden aan de eigen geaardheid van het horecabedrijf. De aversie van vele ondernemers tegen reclame in hun bedrijf is verklaarbaar, maar indien produktreclame smaakvol en functioneel is, in die zin dat zij bijdraagt tot de keuzevorming van de bezoeker, is het onverstandig deze zon der meer af te wijzen. Naast presentatie en reclame is ook het persoonlijk advies van de ondernemer en/of zijn personeel onontbeerlijk. Menigmaal wordt een nieuw bedrijf op gezet, de verbouwing van een bestaand bedrijf uitgevoerd, de exploitatie-opzet bij overname gewijzigd, zonder dat vol doende rekening gehouden wordt met de marktomstandigheid, zoals die ter plaatse geldt. Hoewel men niet van iedere horeca-ondernemer mag ver wachten dat hij een stuk lokale marke ting bedrijft, zou het goed zijn als hij ervan doordrongen raakte dat hij zijn bedrijf en toekomstige exploitatie niet dient te zien vanuit de optiek van zijn eigen wensen, maar in het licht van datgene waaraan de consument in zijn buurt of regio behoefte heeft. De hore ca-ondernemer die uitsluitend vanuit zijn eigen doelstellingen en optiek wil handelen - beide kunnen zeer juist zijn- zou er beter aan doen deze niet te projecteren tegen de toevallige lokatie waarmee hij geconfronteerd wordt, maar op een brede markt uit te kijken naar een stad of dorp waar zijn ideeën wel tot hun recht komen. „Bier en wijn zoek je even: maar de Waart moet daarvan leven". Zo gaf een kastelein in de 17e eeuw op een uit hangbord te kennen wat hij van zijn exploitatie verwachtte. „De horeca-ondernemer van nu dient in eerste instantie te bepalen welke groep consumenten hij trekken wil en welke prijzen hij deze groep berekenen kan voor het totale dienstenpakket dat hij te bieden heeft, en daarnaar stelt hij zijn dienstenpakket samen. Eerst dan komt rentabiliteit, winst, kapitaalvorming en personeel". Zo wordt het anno 1974 uitgedrukt in het jaarverslag van het Bedrijfschap Horeca. Getuigt het laatste van een op de consu ment gerichte marketingvisie, de doel stelling van nu en zoveel eeuwen gele den is er niet anders om. De kortston digheid van het bezoek van de consu ment is nog steeds hetzelfde als op de tekst van het uithangbord. De onderne mer van die tijd kon hem slechts bier en wijn verstrekken; de ondernemer van deze tijd heeft hem in de vorm van zijn dienstenpakket, waarvan ook het assor timent een onderdeel vormt, zo veel méér aan te bieden. Hem bewust te maken van de mogelijk heden, die het dienstenpakket biedt, is een taak van allen die bij deze bedrijfs tak betrokken zijn.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1975 | | pagina 15