Moeilijke jaren, maar toch al uitzicht- verzien we de ontwikkeling van het horecabedrijf vanaf het midden van de vorige eeuw tot na de Tweede We reldoorlog in vogelvlucht dan blijkt hoe zeer de horeca in deze periode aan vele sociale en economische schokken on derhevig is geweest. Daar was de opkomst van de drankbe strijding in al zijn verschillende vereni- gingsvormen, die zich terecht richtte tegen de sociale wantoestanden die uit het drankmisbruik voortkwamen; de Eerste Wereldoorlog die voor brouwe rijen en distillateurs grondstoffenpro- blemen opleverde, wat leidde tot schaarste en kwaliteitsverlies; de crisis tijd van de dertiger jaren; de drankwet van 1931 met de invoering van het vergunningstelsel, dat vele gevaren voor beperking van het horecabedrijf met zich bracht; en dan tenslotte de Tweede Wereldoorlog, de jaren waarin het bier geleidelijk aan - alle inspannin gen van de brouwersten spijt-overging in een slap aftreksel dat alleen nog de naam met het produkt gemeen had; de tijd, waarin jenever, behalve voor enkele gelukkigen, onverkrijgbaar en onbe taalbaar werd, waarin kortom de hore- ca-ondernemer zijn klanten, die allengs minder in aantal werden, slechts surro gaten kon aanbieden. Toch ziet men in deze periode al de eerste aanwijzingen dat er veranderin gen in de horeca op til zijn. Men begint zich in eigen kring, nog wat schoorvoe tend, te beraden over de sociale functie die het horecabedrijf kan vervullen, er ontstaan gedachten over assortiments verbreding en aan het begrip dienstbe toon wordt zinvoller inhoud gegeven. De naoorlogse jaren die met vertrouwen tegemoet werden gezien brachten de horeca niet de verwachte opbloei. In deze moeilijke jaren daalde het bierver- bruik per hoofd van de bevolking tot een dieptepunt, hetgeen ookzijn uitwerking op de horeca niet miste. Hoewel sommi ge andere dranken per hoofd van de bevolking groeiden, konden zij de con- sumptieverliezen niet compenseren. Dankzij de gezamenlijke inspanningen ONTWIKKELING AANTAL HORECABEDRIJVEN IN NEDERLAND INDEX (1963= 100) BRON: BEDRIJFSCHAP HORECA 170-1- BUhl-t I KANTINE 160- - 150- - (CAFE) RESTAURANT 140 - - 130 - - CAFETARIA 120 - - 110 TOTAAL CAFE/BAR 100 90 HOTEL 80 70 PENSION 60 1963 1968 1973 AANTAL 33.712 33.720 34.890 HORECABEDRIJVEN van de Nederlandse brouwerijen werd door het Centraal Brouwerij Kantoor een landelijke consumentencampagne op gang gebracht onder het motto ,,Het bier is weer best", een campagne waar op vele brouwerijen inhaakten. De intro ductie van de biertapwedstrijden be oogde de horeca-ondernemer bewust te maken van het vakmanschap dat hij in de verzorging en presentatie van het glas bier aan de dag diende te leggen. En geleidelijk aan begon de bieromzet, toch altijd een van de belangrijkste pijlers waarop de omzet van menige horeca-ondernemer gebouwd was, weer te groeien. De belangstelling voor Pilsener bier nam steeds groter vormen aan en verdrong steeds meer de andere biertypen, zozeer zelfs dat het thans 98% van de Nederlandse bierconsump tie uitmaakt. De assortimentsverbreding die zich vóór de oorlog reeds aankondigde, zet nu definitief door, slechts nog beperkt door het geldende vergunning- en ver lofstelsel. Onder invloed van onder an dere het buitenlands toerisme raken buitenlands gedistilleerd en mix dranken bekend; de gazeusedranken verliezen aan belangstelling en worden vervangen door een ruim assortiment aan vruchtendranken, cola en up- dranken. Vermouth, en later ook sherry, raken in de mode. Door desmaakveran- dering die zich voordoet verdwijnen sommige dranken uit de bovenste as- sortimentlaagoude jenever - eens Ne derlands meest bekende jenevertype - loopt terug ten gunste van de neutralere jonge jenever; brandewijn en elixers verliezen bijna helemaal hun betekenis, de van ouds bekende zoete likeuren, vaak met fantasievolle oud-Hollandse namen, ziet men weliswaar nog in vele horecabedrijven, maar het gebruik er van is zeer sterk teruggelopen. Assorti mentsverbreding nemen we niet alleen waar bij de dranken, de horeca ondernemer begint ook andere moge lijkheden te zoeken die het verblijf in zijn zaak kunnen verlengen en veraan genamen. Snacks, borrelhapjes en klei ne eetwaren treft men allengs meer aan in vele horecabedrijven. De tijd van heden et deze snelle blik over zo n vijf- tot zeshonderd jaar zijn wij aangeland bij het begin van de zestiger jaren, de start van de periode waarin de horeca geleidelijk aan zijn huidige vorm heeft aangeno men. Niet dat op dat moment een stil stand intreedt, want ook in de daarop volgende jaren vallen steeds nieuwe ontwikkelingen in bedrijfstypen waar te nemen. Nevenstaande grafiek geeft een over zicht van de ontwikkelingen in de ver schillende bedrijfstypen over de jaren 1963-1973. Daarbij valt onmiddellijk op dat het aantal bedrijven in deze tien jaren niet noemenswaard is toegeno men. Met name in de sector café/bars is duidelijk sprake van een zeer geringe groei. Bij analyse van deze groep bedrij- 12

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1975 | | pagina 12