Tl PEPSI-COLA B3 neemt een grote vlucht sappen en dranken Likkebaardendlekker lessendkloekklinkend frisdrinkendstemmen smerendrazendflitsend snelvibrerendkoelkoel koelsissende I De cola-markt Het cola-smaaksegment moet men be halve als onderdeel van de totale fris- drankomzetten eigenlijk als een aparte markt met enkele bijzonder interessante aspekten beschouwen. Behalve dat het cola-segment bij krui deniers in 1973 al bijna twee keer zo groot was als de sla- en fritesausmarkt en de baby- en kleutervoedingmarkt, bedroeg de groei van de colamarkt bij kruideniers gemiddeld over 1972 en 1973 22 procent, waardoor de beken de groeiers zoals petfood (21 procent), bliksoepen (14 procent) en vleescon- serven (8 procent) in de schaduw werden gesteld. Deze spectaculaire groei had tot ge volg dat het aandeel van cola in de totale frisdrankenpias bij kruideniers is gegroeid van 13 procent in 1972 naar 19 procent heden. Conclusie I: Cola is niet alleen maar een smaaksegment van de frisdrankenmarkt. Het is één van de belang rijkste groeimarkten ge worden. Positie van de merken De sterke positie die de goedkope B- merken in de frisdrankenpias innemen, manifesteert zich veel minder sterk in het cola-segment. Want juist bij cola blijkt de consument door de grote smaakverschillen en door de verschillen in verpakking en totale image een duidelijke voor keur te hebben voor de echte Ameri kaanse cola. Conclusie II: In het cola-segment is er bij de consument een duidelijke voorkeur voor het A-merk: de echte Amerikaanse cola. In de vruchtensappen- en dranken- markt doet zich momenteel een sterke ontwikkeling voor. Bij de kruideniers bedroeg de omzetgroei in de eerste helft van 1974 ten opzichte van de zelfde periode in het vorige jaar 25 procent. In deze markt blijkt het drankenseg ment (inclusief tweedranken) bijna stabiel te zijn geworden. De echte groei komt namelijk voort uit het sappensegment en binnen dat seg ment maakt jus d'orange de grootste ontwikkeling door. Binnen deze ontwikkeling biedt B3 een uitstekend assortiment: jus d'orange appelsap tomatensap druivensap (rood) abrikozennectar perzikennectar Met dit assortiment en door de goede image bij consument en handel is B3 het tweede merk in de winkelsector en is zijn in de horeca de onbetwiste marktleider geworden. Pepsi-Cola In de colamarkt is Coca-Cola de markt leider. Het tweede merk is Pepsi-Cola. Door de grote inspanning op het ge bied van reclame en promoties en door de bij een A-merk behorende ei genschappen van smaak, doorzichtige fles en Amerikaans merk worden Coca- Cola en Pepsi-Cola door de con sument beschouwd als de twee enige echte merken in de colamarkt. Conclusie III: Pepsi is na Coca-Cola duidelijk het tweede merk in de colamarkt. IN EEN STERKE GROEIMARKT ZOALS DE COLAMARKT MET EEN BIJ DE CONSUMENT ZO DUIDELIJKE VOORKEUR VOOR A-MERKEN ZAL HET TOEVOE GEN NAAST COCA-COLA VAN HET TWEEDE A-MERK PEPSI- COLA DE GROEI EN DE WINST GEVENDHEID VAN HET COLA SEGMENT AANZIENLIJK VER GROTEN. Dat deze theorie klopt blijkt uit de enorme groei van Dat deze theorie klopt blijkt uit het succes van de nieuwe tv- en promo tiecampagne: Dat deze theorie klopt blijkt uit de opname in uw assortiment van 26

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1974 | | pagina 26